Selasa, September 18

Bisikan Sirr 32 - 33

[32]  ✿ܓ♥ DUA WAJAH, SATU HAKIKAT

Berbahagialah umat ini yang menyatukan cinta ar-Rahman dan ar-Rahim. Cinta ar-Rahman membawa kejayaan dunia, cinta ar-Rahim membawa kejayaan akhirat. Sesungguhnya tiada pemisahan antara dua wajah ini; dunia dan akhirat. Ia hanya satu dalam pandangan para memilik cahaya hati. Keduanya adalah tajalli (manifestasi) dari nama-Nya yang Maha Agung. Maka mencintai dunia dan akhirat adalah wajib, namun yang dilarang mencintai dunia dan akhirat dengan tiada melihat a-Rahman dan ar-Rahim di sebaliknya.

وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ

"....dan siapa yang menghendaki balasan dunia itu, Kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan siapa yang menghendaki balasan akhirat, Kami berikan bahagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur."  [Ali-'Imran: 145]

[33]  ✿ܓ♥ NABI MUHAMMAD SUMBER KERAHMATAN

Kita dikelilingi oleh cinta ALLAH yang memancarkan dua nama-Nya bagi segala kejadian, iaitu ar-Rahman dan ar-Rahim. Maka dua nama tersebut memancarkan keni'matan dan kerahmatan. Namun hendaklah kita fahami bahawa punca bagi segala pancaran kerahmatan bagi sekalian alam adalah kewujudan Rasulullah.

مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

" Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam."  [Al-Anbiyaa': 107]

Ramai Mufassirin (Ahli Tafsir) mentafsirkan kalimah "ka" pada ayat tersebut tiadalah dinisbahkan kepada risalah yang dibawa semata-mata, tetapi "ka" itu adalah diri Nabi. Kewujudannya di alam ruh lagi sudah memberi kerahmatan sebagai Habibullah. Manakala kewujudan kita datang dari kerahmatan ALLAH yang dipancarkan melalui kewujudan Rasulullah.

Sesungguhnya ALLAH dan para malaikat-Nya sentiasa berslawat kepada Baginda dari alam ruh, zahir ke dunia sehingga ke alam akhirat. Justeru itu diperintahkan bagi sekalian mukmin berselawat ke atas Baginda sebagai tanda cinta dan syukur. Maka ALLAH amat mencintai kekasihnya Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Dia menyatukan nama-Nya dan nama Nabi-Nya di langit dan di bumi. Bahkan, Nabi Adam memohon keampunan pada ALLAH dengan bertawasul pada kekasih-Nya Muhammad.

Muhammad adalah makhluk-Nya tetapi martabatnya bukan seperti makhluk-Nya yang lain. Cinta-Nya bagaikan menyatukan Ia dengan Nabi, padahal Maha Suci Ia daripada bersatu. Namun ar-Rahman mengatakan:

" Barangsiapa mencintai kekasih-Nya Muhammad, adalah mencintai-Nya, barangsiapa yang menentang Baginda, adalah menentang-Nya. Sesiapa yang mencintai-Nya  tanpa mencintai Rasulullah , cintanya tiada akan diterima walaupun air mata rindu mengalir menjadi lautan sekalipun."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan