Selasa, September 18

Bisikan Sirr 28-31

[28] ✿ܓ♥ CINTA AR-RAHMAN BAGAIKAN BUTA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Ar-Rahman dikurniakan kepada seLuruh makhluk-Nya walaupun yang derhaka, angkuh, sombong, berburuksangka, mencela dan lainnya. Cinta Ar-Rahman bagaikan buta kerana ia akan memberi dan tetap memberi walau bagaimana sekalipun keadaan hamba-Nya. Kerana Ar-Rahman, seluruh makhluk-Nya dapat bernafas udara-Nya, menikmati makanan, minuman, merasai kepanasan matahari, menikmati deruan ombak di pantai. Ia mencipta neraka atas sifat ar-Rahman-Nya untuk memberi keadilan kepada makhluk-Nya yang dizalimi, walaupun yang dizalimi itu tidak beriman pada-Nya atau yang dizalimi itu hanya seekor binatang.

Dia mahu makhluk hidup cinta-mencintai dan hormat-menghormati sebagaimana sifat-Nya, namun hukuman untuk pengajaran tetap diberi kepada hamba yang tidak hidup berdasarkan ruh ar-Rahman. Berlakunya pembunuhan, penipuan, fitnah, merampas hak orang lain dan sebagainya disebabkan terbunuhnya cinta di dalam hati. Dicipta neraka itu bagi mereka yang tiada cinta di dalam hati. Apinya akan membakar sifat tamak, benci, dendam, angkuh, lidah fitnah dan tangan yang membunuh.

Sifat ar-Rahman adalah sifat-Nya, sesiapa di kalangan hamba-Nya yang memakai sifat-Nya, neraka tiadalah dapat membakarnya. Cinta dapat menghilangkan kepanasan api seperti keadaan Nabi ALLAH Ibrahim 'aLaihis saLam yang dilontar ke dalam api. Cinta Nabi Ibrahim a.s kepada Tuhannya melenyapkan kepanasannya, hanya wajah api sahaja kelihatan namun sifat api lenyap di dalam ar-Rahman.

قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ

Kami berfiman: "Hai api, Jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim !"
(Al-Anbiyaa': 69)

[29]  ✿ܓ♥ SUKARNYA KE NERAKA, JALAN KE SYURGA LUAS TERBENTANG

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Dengan sifat ar-Rahman pada makhluk-Nya, maka ALLAH bersifat adil, diwujudkan hari pembalasan untuk segala amal perbuatan hamba di dunia ini. Neraka diwujudkan agar hamba-Nya yang lemah, yang dianiaya, dirampas, dizalimi mendapat pembelaan.

Sifat ar-Rahim-Nya berkehendak agar tiada seorang pun hamba-Nya menghuni neraka. Sifat ini dizahirkan pada jiwa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam dan para Nabi sebelumnya.

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

" Sesungguhnya telah datang kepada kamu sorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman."  [At-Taubah: 128]

Lantaran cinta yang mendalam, maka kerahmatan dan keampunan lebih luas dari kemurkaan-Nya. Jika dilihat ibadah hamba-Nya, tiada mampu untuk hamba itu ke Syurga, maka di datangkan-Nya musibah agar mereka sabar dan redha tanpa merungut. Dengan sifat itu membawa mereka ke Syurga.

Ar-Rahman dan ar-RahimNya sentiasa memberi peluang yang luas untuk hamba mendapat keampunan-Nya walaupun dipenuhi lautan dosa. Ar-Rahim ALLAH lebih terserlah di akhirat dengan menzahirkan ar-Rahim pada jiwa Nabi, membantu hamba-Nya yang kesalahannya melebihi kebaikan dengan syafaat kubra. Sifat ar-RahimNya juga memberi kuasa syafaat kepada golongan para syuhada', auliya', solehin, ayah dan ibu pada keluarganya.

Begitu juga kuasa syafaat suami bagi isteri, isteri bagi suaminya, anak pada ibu bapanya dan guru pada muridnya. Ada pun mereka yang syirik, ia di bawah urusan ALLAH. Namun yakinlah bahawa sifat ar-RahimNya akan membawa kepada keampunan kecuali mereka yang terlalu melampaui batas.

Kesalahan dengan manusia adalah halangan yang besar untuk ke Syurga kerana manusia tidak memiliki  sifat ar-Rahim yang tinggi, sedangkan sifat ar-Rahim ALLAH memberi keadilan dengan memberi hak kepada mereka untuk memaafkan atau tidak. Namun sifat ar-Rahim pada diri Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam akan membawa Baginda mengadakan rundingan dengan umat yang tidak mahu memaafkan, dengan pelbagai tawaran sehingga berlakunya kemaafan di kalangan mereka.


[30] ✿ܓ♥ UBUDIYYAH KERANA MEMBALAS CINTA ALLAH

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Para hamba yang sebenar memahami sifat ar-Rahman dan ar-Rahim ALLAH. Mereka tidak mahu membicarakan perihal sama ada ibadah membawa ke Syurga atau dosa menuju ke Neraka. Cinta ALLAH meliputi diri mereka sehingga pintu kerahmatan terbuka luas mendahului kemurkaan-Nya. Apa yang mahu dilakukan ialah membalas cinta ALLAH dengan mensyukuri ni'mat cinta-Nya dengan sepenuh jiwa dan raganya. Dia menjadikan kehidupannya untuk membalas cinta kekasihnya.

قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

" Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk ALLAH Tuhan Yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam."
[Al-An'am: 162]

Ibadah adalah kerangka, ruhnya adalah ikhlas. ruh ikhlas adalah cinta, ruh cinta adalah muwahid, ruh muwahid adalah tiada terpandang dalam syuhudiah (mata hati) pada yang lain melainkan wujud kekasihnya. Keasyikan cinta menyebabkan ia mabuk sehingga tiada melihat wujud lain malah wujud Diri-Nya sendiri.

Dia tidak lagi mempedulikan kepada sesiapa, matlamatnya hanyalah kepada kekasihnya. Tidak dibenarkan ada yang lain dalam ibadahnya, bahkan ibadahnya dipandang sebagai pemberian kekasihnya. Mereka tiada lagi mujahadah, kerana ubudiyah mereka adalah disebabkan pancaran cinta. Semakin dalam cinta mereka, semakin kuat ingatan kepada-Nya sehingga terasa sentiasa melihat-Nya atau dilihat-Nya (iman ihsan).

Sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam:
"Ihsan itu ialah kamu beribadah kepada ALLAH bagaikan kamu melihat-Nya, jika tiada melihat-Nya, hendaklah kamu merasa dilihat oleh-Nya."    [Bukhari dan Muslim]

[31] ✿ܓ♥  CAHAYAKAN DIRIMU DENGAN NUR AR-RAHMAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Pandanglah alam dan sekalian makhluk dengan pandangan ar-Rahman. Pandanglah dengan cahaya ar-Rahman kepada mereka yang belum ada cahaya iman. Dekatilah mereka dengan penuh hikmah, munajat dengan ikhlas agar ALLAH melimpahkan hidayah kepada mereka.

Kita adalah penerus a-Rahim Nabi. Baginda tidak mahu seorang insan pun berpaling daripada cahaya kerahmatan-Nya. Pandanglah dengan ar-Rahim bagi  sekalian mukmin. Mudahkan urusan, berlemah lembut, merendah diri, membantu bila diperlukan, bersangka baik, menutup keaiban atau  memaafkan kesalahan mereka.

Begitulah adab di dalam pergaulan sesama mukmin tanpa mengira bangsa, pangkat, darjat dan keturunan. Sesungguhnya ar-Rahim menghapuskan permusuhan dan mewujudkan kasih sayang.

أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

"....bahawasanya sesiapa di antara kamu yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilannya, kemudian dia bertaubat sesudah itu, dan berusaha memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."  [Al-An'am: 54]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan