Rabu, September 19

BICARA HIKMAH 2 : [7] Puncak Cita-Cita Mukmin [8] Kesucian Ruh [9] Ingati ALLAH Setiap Masa

:: BICARA HIKMAH 2 ::

[7]  Puncak Cita-Cita Mukmin

Sesungguhnya orang mukmin itu mengumpulkan bekal sedangkan orang kafir itu mencari kesenangan. Seluruh harta dan kehidupan orang mukmin adalah untuk di akhirat. Seluruh hati dan cita-citanya di sana sehingga mereka melakukan seluruh kehidupan dan ketaatan adalah untuk akhirat mereka.

Puncak cita-cita seorang mukmin adalah mendekati ALLAH SWT semenjak di dunia lagi. Walaupun kehidupan mereka sibuk dengan urusan duniawi seperti makan, minum dan sebagainya tetapi hati mereka sibuk dengan bertaqarrub kepada ALLAH SWT. Setiap aktiviti soleh yang dilakukan adalah untuk mendatangkan kesan bagi hati iaitu dapat mendekatkan hati kepada ALLAH SWT. Sepertimana ALLAH SWT sendiri telah menentukan bahawa sebenar-benar kehidupan manusia ialah mengabdikan diri kepada-Nya iaitu hati mereka sentiasa berusaha untuk mendekati ALLAH SWT.

Kata Abu Yazid Al-Bustami rahimahuLlah :

"Orang mukmin yang arif itu tidak menuntut dari ALLAH SWT akan dunia dan tidak pula akan akhirat tetapi mereka mencari Tuhan mereka."

Wahai orang yang beriman, kembalilah dengan hatimu kepada ALLAH kerana sesungguhnya orang yang bertaubat kepada ALLAH SWT ialah orang yang kembali kepada-Nya seperti mana firman ALLAH SWT :

وَأَنِيبُوا إِلَىٰ رَبِّكُمْ
"Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu."
[Az-Zumar :54]

Maksudnya serahkan segala sesuatu kepada-nya, serahkan jiwamu kepada-Nya.

Kata Syeikh Abdul Qadir aL-Jilani :

" Di dalam hatimu terdapat sekumpulan Tuhan iaitu takutmu terhadap raja dan pemerintahanmu itu kamu tempatkan sebagai Tuhan. Berpegangmu atas usahamu, untungmu, daya upayamu, kekuatanmu, penglihatanmu dan pukulanmu dijadikan sebagai Tuhan, penglihatanmu terhadap mudharat dan manfaat, pemberian dan pencegahan dari makhluk sebagai Tuhan. Kebanyakan manusia berserah diri kepada hal-hal ini dengan hati mereka dan mereka menampakkan bahawa mereka bertawakkal kepada ALLAH SWT. Sebutan mereka kepada ALLAH SWT hanya pada lidah tidak pada hati."

Oleh itu berlumba-lumbalah hati orang Mukmin mendekatkan diri kepada ALLAH SWT.


:: BICARA HIKMAH 2 ::

[8]  Kesucian Ruh

Perkara paling penting yang akan dihitung ALLAH di akhirat nanti ialah kesucian seseorang. Oleh itu hendaklah ia sentiasa menilik hatinya, setakat mana ia dapat menikmati keasyikan dengan Tuhan.

Jika ia tidak rasa apa-apa ketika melakukan ibadah atau ketika nama Tuhan disebut, bermakna hatinya diselaputi kekotoran dan 'zulmah' (kegelapan), menyebabkan ia terhijab daripada ALLAH. Ibarat seorang yang sedang demam. Kalau diberi makanan yang paling lazat sekalipun, ia tidak dapat merasai kenikmatan makanan  itu. Bukan makanan yang tidak sedap, tapi ada sesuatu yang tidak kena pada saraf tubuhnya.
:: BICARA HIKMAH 2 ::

[9]  Ingati ALLAH Setiap Masa

Kehidupan kita adalah kurniaan ALLAH. Oleh itu, tujukanlah seluruh kehidupan kita kepada-Nya. Dalam setiap gerak dan diam, biarlah dilakukan semata-mata kerana ALLAH. Ingatlah ALLAH setiap masa, sama ada dalam keadaan senang atau susah, ketika melakukan kebaikan atau ketika jatuh dalam dosa.

Wali ALLAH berkata :

"Ingatlah kepada ALLAH walaupun kamu dalam maksiat dan jangan putus asa daripada rahmat ALLAH."

Walau besar mana kejahatan, janganlah sampai malu untuk istiqamah dalam ibadah. Awaslah kepada bisikan syaitan, ia akan berusaha menjauhkan kita daripada sifat berharap kepada rahmat ALLAH.

Syeikh Ibnu 'Athaillah berkata :
"Ingatlah kepada ALLAH dalam keadaan baik atau jahat."

Hendaklah kita takut kepada ALLAH dan berharap kepada rahmat-Nya. Takut kepada ALLAH akan menghindarkan kita daripada melakukan dosa, manakala harap akan menghindarkan kita daripada sikap putus asa daripada rahmat ALLAH.

Hati yang hidup adalah hati yang cinta kepada ALLAH, segala pengalamannya, gerak kerjanya untuk mencari cinta ALLAH. Hati yang hidup adalah hati yang sentiasa melihat segala sesuatu, gerak diam di alam ini adalah dari Tuhan. Mereka bersyukur dengan nikmat dan kebaikan, mereka sabar dan redha dengan musibah dan kejahatan. Mereka tidak pernah berputus asa dengan rahmat ALLAH, hati mereka teguh bagaikan pohon kayu yang kuat dalam keyakinan pada ALLAH, mereka bertawakkal kepada ALLAH.

Ingatlah, apabila kamu bertawakkal bermakna kamu tidak bersendirian, seluruh tentera ALLAH di langit dan bumi menjadi penolongmu...






.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan