Selasa, September 18

Bisikan Sirr 24 - 27

[24]  ✿ܓ♥ TAUHID TASAWWUF

Tauhid tasawwuf ialah iman zauqi (rasa). Ia diperolehi natijah dari ibadah, mujahadah dan adabiah. Dai iman iLmu kepada iman yang merasai hakikat keTuhanan dan sifat-sifat-Nya, sehingga si hamba merasa gerun dan malu kepada-Nya. Maka lahirlah sifat mahmudah kerana sifat mazmumah sudah terpendam, lahirlah hikmah kerana terbuka pintu laduni.

Tauhid tasawwuf membawa seseorang itu ke lautan redha, ke gunung sabar, ke langit tawakkal, ke bintang hikmah dan ke matahari makrifat. Milikilah emas di dalam dirimu, nescaya engkau akan memiliki kebahagiaan hidup dunia dan akhirat.

أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

" Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali ALLAH (para kekasih ALLAH itu), tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.  [Yunus:  62]

[25]  ✿ܓ♥  YAKINI HIKMAH TAKDIRNYA

Jangan kamu menentang takdir ALLAH, ia adalah keputusan-Nya yang agung, tiada siapa yang boleh menahan atau membantah. Turun dan naiknya nafasmu itu adalah takdir ALLAH, kamu akan binasa jika menahannya. Terimalah takdir-Nya dengan keredhaan walaupun kamu buta untuk memahami kebaikannya. Ingatlah bahawa Dia tidak akan menzalimimu walau satu zarah sekalipun, tetapi engkau sebenarnya yang menzalimi dirimu andai engkau berpaling dari peraturan-Nya. Perbanyakkanlah wirid untuk memahami rahsia-nya. Hanya kekasih yang memahami bahasa kekasihnya.

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28)  فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي

"Wahai orang-orang yang memiliki nafsu mutmainnah (jiwa tenang). Kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan kamu redha dan diredhai-Nya. Masuklah dalam kumpulan hamba-hamba-Ku yang berbahagia, dan masuklah ke dalam Syurga-Ku!"   [Al-Fajr: 27-30]

[26] ✿ܓ♥ CAHAYA CINTA AR-RAHMAN

Pertamaku ungkapkan, 'Cinta ALLAH tiada perlu dicari kerana cinta ALLAH sudah ada pada dirimu'. Bermula segala penciptaan-Nya dengan Kalimah cinta 'Bismillahirrahmanirrahim', segala sifat-Nya takluk pada sifat ar-Rahman, ar-Rahim. Bagaikan sang ibu, apa sahaja perbuatannya dan perancangan pada anaknya, ia berpunca dari cinta. Cinta yang menggerakkan segalanya.

Perhatikan di sekelilingmu. Matahari, bulan, bintang, angin, udara, lautan, tumbuhan, ikan, bintang dan lainnya, tidaklah semua itu diciptakan melainkan untuk kita. Tidakkah alam ini bukti cinta? Lihatlah pada diri, mata, telinga, akal, nafas dan lainnya, adakah ia wujud di atas pilihanmu atau Tuhanmu? Segalanya diciptakan dari Kalimah cinta. Degupan jantung, kerdipan mata, pergerakan sel, darah, nafas dan lainnya, semuanya bergerak bukan dengan kudratmu tetapi ia adalah kudrat dari nyanyian cinta ar-Rahman. Bahkan seluruh alam ini bertasbih dengan nama ar-Rahman !

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

"Telah bertasbih kepada ALLAH apa saja yang ada di langit dan apa saja yang ada di bumi, dan Dia-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."  [As-Saff: 1]

[27]  ✿ܓ♥ DIRIMU TIADA TERPISAH DENGAN CINTA AR-RAHMAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

ALLAH menciptakan alam dengan ar-Rahman, mentadbir alam dengan ar-Rahman. Seluruh alam ini diliputi dengan sifat ar-Rahman-Nya. Hiduplah segala makhluk-Nya sama ada manusia (yang beriman atau tidak beriman), jin, haiwan, tumbuhan dan lainnya, semuanya di atas cinta ar-Rahman. Berkata Bediuzzaman Said Nursi: "Tiada bergerak segala zarah di alam ini melainkan di atas nama Bismillahirrahmanirrahim...."

Justeru itu, cinta ALLAH tiada perlu dicari, kerana cinta-Nya sudah ada pada kita bermula ketika iradah-Nya mahu menjadikan kita lagi.

فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ

"....ALLAH mencintai mereka dan mereka mencintai ALLAH...."    [Al-Maidah: 54]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan