Rabu, September 19

BICARA HIKMAH 2 : [3] Hati Tempat Pandangan Allah

:: BICARA HIKMAH 2 ::

[3] Hati Tempat Pandangan Allah

Rasulullah SAW bersabda :

"Dalam diri anak Adam ada seketul daging, jika ia baik, baiklah seluruhnya dan jika ia jahat, jahatlah seluruh anggotanya, ketahuilah ia adalah hati."
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Hati ibarat sumber segala sesuatu, kebaikkannya akan membawa kebaikan kepada segala yang dilakukannya, keburukannya memberi keburukan juga kepada apa yang dilakukan. Ia adalah tempat yang akan dinilai Allah SWT di sebalik amal-amal kebaikan atau keburukan seseorang hamba.

Allah mencintai hati yang bersih, hati yang sentiasa merendah diri, hati yang ikhlas, hati yang gementar, hati yang cinta, hati yang sentiasa mengharap keampunan dan pengharapan. Nilai manusia terletak pada apa yang dilakukannya tetapi nilai Allah terletak pada apa yang tersembunyi dalam hatinya.

Ada orang yang melakukan amal begitu hebat di sisi manusia. Ke mana sahaja ia pergi, nama dan amalnya atau kejayaannya sentiasa menjadi sebutan manusia. Tetapi di sisi Allah SWT, segalanya tiada nilai malah ia mungkin lebih hina dari binatang kerana tiada keikhlasan dalam amalnya. Ada manusia yang amalnya sedikit atau kecil, tiada manusia yang memandangnya tetapi nilainya tinggi di sisi Allah SWT disebabkan keikhlasannya.

Di akhirat nanti, seluruh manusia akan berhadap dengan ALLAH SWT sama ada ia ulama, para syahid, para hafiz, para ahli ibadah, para ahli dermawan dan sebagainya untuk diperiksa hati mereka. Demi Allah, amat jahil dan butalah seseorang itu jika ia menganggap persoalan hati adalah perkara kecil, sedangkan di akhirat nanti ia adalah perkara yang utama yang menjadi nilaian Allah SWT.

Imam Nawawi rahimahullah dalam menyusun hadis 40 telah meletakkan hadis yang berkaitan dengan niat sebagai hadis yang utama. Syirik atau menduakan Allah SWT dalam amal adalah melambangkan tiada adab ia dengan Allah SWT, melambangkan tiada bersih hatinya. Mereka tiada ilmu dalam perjalanan nafsunya amat mudah tertipu.

Ramai manusia yang beribadah tetapi ibadahnya itu menyebabkan ia jauh dari Tuhan apabila ibadahnya dimasuki penyakit 'ujub, takabur atau riak. Ramai yang menasihati manusia kepada kebaikan tetapi malangnya ia menjadi manusia yang amat dimurkai Tuhan kerana ia sendiri tidak melakukan apa yang dia cakapkan. Ramai orang yang diberi kekayaan dan menyangka ia adalah nikmat padahal ia adalah istidraj untuk memusnahkan dirinya apabila harta tadi melalaikan ia dengan Allah SWT. Banyaknya ibadah dan amal bukannya menjadi nilai lagi di sisi Allah, tetapi keikhlasan ukuran utamanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan