Rabu, September 19

BICARA HIKMAH 2 : [5] Mengapa Mudah Terkena Tipu Daya

:: BICARA HIKMAH 2 ::

[5]  Mengapa Mudah Terkena Tipu Daya

Kita perlu memberi jawapan yang jujur pada soalan di atas. Demi ALLAH, sesungguhnya tipu daya syaitan amat hebat. Hanya mereka yang diselamatkan oleh ALLAH SWT yang akan selamat. Persoalannya kenapa ramai di antara mereka tidak diselamatkan ALLAH SWT ?

Kalau kita melihat secara mendalam sebab-sebab iblis tidak selamat dari kekufuran walau banyak ibadahnya ialah ia dibelenggu penyakit merasa sempurna diri atau ego. Ia merasakan dirinya tidak mungkin akan derhaka kepada ALLAH SWT. Penyakit ini menyebabkan ia kurang bergantung hati pada ALLAH, merasa aman dari murka ALLAH. Apabila datangnya ujian supaya sujud pada Adam, ia tersungkur tewas dalam lembah ketakburan.

Ia mengatakan ia lebih baik dari Adam, kenapa ia perlu sujud? Inilah perasaan yang bahaya yang tersembunyi dalam jiwa. Penyakit ini akan keluar apabila datangnya ujian. Ibadah yang dijadikan ALLAH SWT sebagai ubat, tidak berjaya menghapuskan kesombongan dalam hati.

Awasilah nafsu yang tersembunyi dalam hatimu, ia adalah musuh yang tersembunyi dalam dirimu sendiri. Perasaan kesombongan inilah yang boleh menyebabkan kita juga dimurkai Tuhan. Perasaan ini jugalah yang menjauhkan kita dari mendapat pertolongan ALLAH SWT. Amatlah bahaya jika kita tidak mempunyai hubungan yang rapat dan mesra dengan ALLAH SWT. Inilah penyakit kebanyakan orang yang perlu diubati.

Kita lemah dan lalai dalam ibadah, lemah dalam tawakal, rasa hebat dengan ilmu, dengan perancangan, dengan idealisma dan sebagainya. Demi ALLAH, inilah dilema yang sebenarnya kita hadapi. Umat Islam hari ini tidak mempunyai kekuatan akidah. Pendidikan yang kita lalui hari ini hanya membei tumpuan kepada membina kekuatan akal, sebaliknya mengesampingkan kekuatan kerohanian.

Kekuatan akal hanya bergerak atas landasan logik, dan hanya dapat menghadapi musuh-musuh zahiriah. Kekuatan kerohanian adalah penghubung ia dengan Tuhan. Kekuatan inilah yang diperlukan untuk menghadapi musuh-musuh yang ghaib. Kerohanian adalah sumber kekuatan kerana ia melihat, mendengar dan merasai di lautan kerohanian yang dalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan