Rabu, September 19

BICARA HIKMAH 2 : [15] Cetusan Nurani: Aku Dan Kehidupan

:: BICARA HIKMAH 2 ::

[15]  Cetusan Nurani: Aku Dan Kehidupan

Kehidupan telah banyak mengajar aku tentang siapa aku. Aku yang sentiasa berubah mengikut masa dan suasana. Kedewasaan yang aku pijak sekarang telah membawaku kepada satu pemikiran dan kehidupan yang baru.

Masih aku ingat lagi bagaimana dahulu aku adalah insan yang hidup bermain-main dengan ulitan mimpi, berjalan ke arah yang tidak pasti. Hidupku dimanjai, nafasku sentiasa keriangan, namun aku amat merasai kekosongan, resah dan sunyi. Kalimat ketenangan dan kebahagiaan tiada dalam kamus hatiku.

Alhamdulillah, aku memanjatkan kesyukuran kepada ALLAH SWT. Aku kini mula mengenal sedikit sebanyak hakikat dunia yang aku sembah selama ini. Hatiku mula memahami mengapa ia amat dijauhi para kekasih ALLAH, sedikit aku dapat merasai bagaimana jiwa mereka rindu kepada perkampungan akhirat. Betapa hinanya dunia ini di sisi mereka.

Dalam satu riwayat diceritakan, pernah RasuluLlah SAW membawa sahabatnya ke satu longgokan sampah sarap yang terdapat baju-baju yang buruk dan tengkorak manusia. Rasulullah SAW bersabda, 'Inilah dunia,' sambil Baginda menunjukkan ke arah baju buruk dan tengkorak kepala manusia. 'Dia dahulu seperti kamu, suka pakaian mewah, makanan yang lazat, menyintai dunia' sambung Baginda lagi.

Aku juga pernah mendengar kisah bagaimana Imam Al-Ghazali rahimahullah, apabila kedatangan maut, ketika anak-anak muridnya yang mengelilingi tubuhnya sambil menangis, lalu dia bertanya, 'Kenapa kamu semua menangis?' Jawab murid-muridnya, 'Kami menangis kerana engkau akan meninggalkan dunia ini.' Berkata Imam Ghazali, 'Sepatutnya akulah yang menangis kepada kamu semua, kerana aku akan pergi ke satu alam yang penuh dengan rahmat ALLAH, bertemu dengan para solehin, sedangkan kamu semua berada di alam yang penuh hasad dengki, fitnah, dosa dan noda.'

Begitulah juga dengan Syeikh al-Junaid, ketika ditangisi oleh murid-muridnya ketika saat hampir ajalnya, beliau bertanya, 'Mengapa kalian menangis?' Jawab mereka, 'Kami menangis kerana memikirkan yang Guru akan meninggalkan kami semua,' Lalu al-Junaid berkata, 'Mengapa engkau belajar dengan yang mati (manusia), palingkan hatimu dengan belajar yang kekal (ALLAH).'

Benarlah kata-kata Al-Junaid, belajarlah dengan yang kekal abadi kerana kita mesti memahami apa jua yang berlaku ke atas diri dan kehidupan kita, baik berupa kesedihan, kegembiraan, suka duka, kerana di situ ada pengajaran daripada ALLAH SWT.

Aku menoleh kembali ke belakang, melihat akan suatu perkara yang dahulu aku tangisi dan kesali berlaku ke atas diriku. Kini aku amat bersyukur dengan peristiwa itu, kerana ia telah membawa aku kepada kehidupanku sekarang. Ya! Kini aku seolah-olah tersedar dari lamunan khayalan dan angan-angan. Aku bangkit memikirkan tentang siapa aku, dari mana aku datang, apa tujuan aku datang dan ke mana aku akan pergi. Dengan kesedaran ini aku melangkah ke gerbang menghayati ajaran Islam yang penuh dengan kenikmatan, ketenangan dan kebahagiaan.

Dulu aku menganggap Islamku sudah sempurna, namun apabila aku mendapat kesedaran tentang fikrah Islam yang sebenarnya, rupanya aku jauh ketinggalan di dalam melaksanakan amanah sebagai hamba ALLAH dan Khalifah-Nya di muka bumi. Aku lalai dari menunaikan tanggungjawab kepada Ruhku, akalku dan jasadku, keluarga, sahabat dan masyarakat.

Aku jauh ketinggalan untuk mengikuti jejak dan tapak kaki RasuluLlah SAW di padang pasir, namun tapak-tapak kaki suci itu sudah jelas di depanku kini. Akan ku turuti walaupun sudah ketinggalan jauh di belakang semoga ALLAH memasukkan aku di kalangan jemaah Baginda SAW. Aku mengharap debu-debu jihad yang berterbangan sedikit sebanyak melekat di pakaian dan kulitku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan