Rabu, September 19

BICARA HIKMAH 2 : [14] Cahayakan Hati Dengan Kasih Sayang

:: BICARA HIKMAH 2 ::

[14]  Cahayakan Hati Dengan Kasih Sayang

Firman ALLAH SWT :

رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ

"Berkasih sayang sesama mereka."  [aL-Fath : 29]

Cahayakan hatimu dengan kasih sayang di mana kamu berada. Kasih sayangmu melampaui sempadan darah, warna kulit, bangsa, agama, geografi dan sebagainya. Bertindaklah dalam apa jua dengan mendahulukan kasih sayang. Jadikan dirimu penyebar kasih sayang, nescaya diri kamu dikasihi Tuhan dan makhluk yang melata.

Eratkan tanganmu sesama muslim walau apapun namanya, kumpulannya, platformnya atau kaedahnya. Selagi mereka benar dalam kalimah Tauhid ia adalah saudaramu. Perbezaan pendapat, cara, tarbiah bukan penghalang untuk kamu berkasih sayang dan bantu membantu. Ringankanlah tulangmu mmbantu saudara muslimmu jika ia mengharapkan pertolonganmu. Jangan biarkan mereka tidak mendapat apa-apa darimu. Itulah akhlak Rasulullah SAW yang amat lemah lembut dan suka membantu mereka yang mengharap bantuan.

Daripada Abu Hurairah (r.a.) bahawasanya RasuluLlah SAW bersabda:

"Pada Hari Kiamat ALLAH akan berfirman, 'Dimanakah orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-Ku ? Hari ini Aku akan melindungi mereka sebab hari ini tiada perlindungan selain daripada perlindungan-Ku."  [Muslim]

Lapangkanlah dadamu dengan sentiasa memaafkan mereka yang memusuhimu, atau menyakitimu dan sambungkan silaturrahim dengan mereka yang memutuskannya.

Firman ALLAH SWT:

فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ

"Sesiapa yang memaafkan dan berbuat baik, pahalanya di tangan ALLAH. ALLAH tidak menyukai orang-orang yang zalim."
[asy-Syura : 40]

Jika bertemu saudara yang tersasar dalam masalah akidah, hulurkan tanganmu kepada mereka , betulkanlah mereka dengan nasihat yang baik. Begitu juga kepada golongan bukan Islam sama ada di hadapanmu atau di belakangmu, kasihanilah mereka, pimpinlah mereka kepada hidayah, sesungguhnya mereka tidak mengetahui bahawa mereka akan menanggung azab ALLAH di akhirat nanti disebabkan kekufuran mereka. Pancarkanlah kasih sayangmu di mana sahaja kamu berada, jadikan dirimu sebagai pohon kayu yang besar, rendang dan mengeluarkan buah yang ranum, maka ramai manusia mendapat manfaat darimu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan