Rabu, September 19

BICARA HIKMAH 2 : [11] Fikir Hidup Sebenarnya Fikir Akhirat

:: BICARA HIKMAH 2 ::

[11]  Fikir Hidup Sebenarnya Fikir Akhirat

Saudaraku yang dikasihi,
Apabila kita berfikir tentang hidup, sebenarnya kita berfikir tentang kematian, apabila kita berfikir tentang kematian, sebenarnya kita berfikir tentang alam barzakh, tentang alam akhirat. Apabila kita berfikir tentang kesudahan hidup, jawapannya hanyalah dua, sama ada saudara akan ke syurga atau ke neraka.

Saudaraku,
Berhati-hatilah, bahawasanya jiwa yang tidak pernah gundah bagaimana kesudahannya di akhir kalam (maut) adalah jiwa yang sudah dihinggapi penyakit takabur, yang merasai ia sudah banyak melakukan kebaikan, sedangkan pada hakikatnya, adakah ia mengetahui apakah segala amalannya diterima oleh ALLAH SWT?  Justeru itu berkata Abu Darda' r.a. :

"Sesiapa yang tidak pernah berfikir bagaimana akhir hayatnya, sama ada ia mati kufur atau beriman, ia akan mati kufur."  Na'uzubillah.

Saudaraku,
Persoalan hidup saudara, saudara yang perlu menentukannya. Sama ada saudara hendak ke syurga atau ke neraka. Jangan biarkan oang lain yang menentukan. Jika ada manusia yang membantu saudara, maka bersyukurlah. Tetapi jika tiada orang yang membantu, saudara mesti bangkit mencari jalan untuk keselamatan diri. Jangan hidup seperti pokok dedalu yang tidak mempunyai tapak sendiri untuk hidup atau seperti pohon yang selalu disirami. Jadilah seperti sang burung yang terbang mncari rezerkinya sendiri kerana hidup mengharapkan orang lain adalah kehidupan manusia yang dayus.

Saudaraku,
Hidupkanlah hati sentiasa dengan ALLAH SWT, bersihkanlah hati dengan zikrullah, muraqabah setiap saat, setiap minit, setiap jam... Perhatikan ke mana tertumpunya hati, sama ada kepada dunia atau kepada ALLAH. Hidupkanlah setiap degupan jantung dengan bersungguh-sungguh dengan kalimah ALLAH. Banyakkanlah memohon keampunan di atas kelalaian. Jadikan diri saudara sebagaimana manusia yang sentiasa memakmurkan hati dengan zikrullah dan memakmurkan dunia dengan buah fikiran, tindakan dan segala potensi yang ada. Sentiasalah saudara berfikiran besar dan berkeyakinan pada diri sendiri, moga-moga saudara adalah benteng-benteng yang akan mempertahankan Agama ALLAH dari kejahatan musuhnya, Insya ALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan