Sabtu, Disember 24

RISALAH AL QUSYAIRI BAB 17: TAWAKKAL

وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا
وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ
قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا 

Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), (2) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (At-Talaq: 3)
إِن يَنصُرۡكُمُ ٱللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمۡ‌ۖ وَإِن يَخۡذُلۡكُمۡ فَمَن ذَا ٱلَّذِى يَنصُرُكُم مِّنۢ بَعۡدِهِۦ‌ۗ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ 
Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu dan jika Dia mengecewakan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri. (Ali-Imran: 160)
قَالَ رَجُلَانِ مِنَ ٱلَّذِينَ يَخَافُونَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَيۡہِمَا ٱدۡخُلُواْ عَلَيۡہِمُ ٱلۡبَابَ فَإِذَا دَخَلۡتُمُوهُ فَإِنَّكُمۡ غَـٰلِبُونَ‌ۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَتَوَكَّلُوٓاْ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ 
Berkatalah dua lelaki di antara orang-orang yang takut (menyalahi perintah Tuhan), lagi yang telah diberi nikmat (taufik) oleh Allah kepada keduanya: Seranglah mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang-orang yang menang dan kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah (setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang-orang yang beriman. (Al-Maidah: 23)
Diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud ra, bahawa Rasulullah saw telah mengatakan, “Telah diperlihatkan kepadaku semua ummat di tempat berkumpul haji. Kulihat bahawa ummatku memenuhi lembah dan gunung-gunung. Jumlah dan penampilan mereka menyenangkan hatiku. Aku ditanya, “Apakah engkau puas?” Aku menjawab, “Ya”. Bersama dengan mereka ada 70 ribu orang yang masuk syurga tanpa hisab. Mereka adalah orang-orang yang tidak pernah berubat dengan besi panas, tidak pernah mencari ramalan dengan burung, dan tidak pernah pula menyumpah-nyumpah; bahkan mereka bertawakkal kepada Allah.” Mendengar perkataan Nabi itu, ‘Ukasyah bin Muhsin Al-Asadi bangkit berdiri dan meminta, “Wahai Rasulullah, doakanlah kepada Allah agar memasukkan aku ke dalam salah seorang di antara mereka.”Rasulullah lalu berdoa, “Ya Allah, jadikanlah dia salah seorang dari mereka.” Kemudian bangkit pula seorang lain yang juga berkata, “Doakan juga saya, wahai Rasulullah.” Beliau menjawab, “Engkau telah didahului oleh ‘Ukasyah.”
Abu Ali Ar-Rudzbari menuturkan, “Aku berkata kepada ‘Amr bin Sinan, “Ceritakanlah kepadaku tentang Sahl bin Abdullah.” Maka dia pun berkata kepadaku, “Dia berkata bahawa ada 3 tanda orang yang bertawakkal kepada Allah: Dia tidak meminta-minta, tidak menolak sesuatu (pemberian), dan tidak pula menahan sesuatu [yang akan diberikan].
Abu Musa Ad-Dabli mengabarkan, “Abu Yazid ditanya, “Apakah tawakkal itu?” Maka dia lalu bertanya kepadaku, “Bagaimana pendapatmu?” Aku menjawab, “Sahabat-sahabat kami mengatakan, “Bahkan jika seekor binatang buas dan ular berada di kiri dan kananmu, jiwamu tidak akan bergoyang kerananya.” Abu Yazid menyatakan, “Ya itu mendekati. Tetapi jika penghuni syurga hidup dengan penuh kenyamanan dan penghuni neraka hidup dengan penuh seksaan, kemudian terlintas di fikiranmu untuk lebih menyukai kehidupan yang satu daripada kehidupan yang lain, beerti engkau telah meninggalkan tawakkal.”
Sahl bin Abdullah menjelaskan, “Maqam pertama dalam tawakkal adalah bahawa si hamba berada di tangan Allah SWT dalam keadaan seakan-akan dia sebujur mayat ditangan orang yang memandikannya, yang membolak-balikkannya sesuka hati tanpa mampu menguasai dirinya sendiri ataupun bergerak sendiri.”
Ahmad bin Khidruyah menuturkan, “Seorang laki-laki bertanya kepada Hatim Al-A’shamm, “Siapakah yang memberimu makan?” dia menjawab,
وَلِلَّهِ خَزَآٮِٕنُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَلَـٰكِنَّ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ لَا يَفۡقَهُونَ


Padahal bagi Allah jualah perbendaharaan langit dan bumi, (tiada sesiapapun yang dapat memberi atau menyekat sebarang pemberian melainkan dengan kehendakNya); akan tetapi orang-orang yang munafik itu tidak memahami (hakikat yang sebenarnya). (Al-Munafiqun: 7)
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik bahawa seorang laki-laki datang kepada Rasulullah saw dengan mengenderai unta, dan dia bertanya, “Wahai Rasulullah, haruskah saya biarkan saja unta saya lepas tanpa ditambatkan dan kemudian bertawakkal saja kepada Allah?” Beliau menjawab, “Tambatkanlah untamu dan sesudah itu bertawakkallah.”
Ibrahim Al-Khawwas berpendapat, “Barangsiapa yang benar-benar bertawakkal kepada Allah di dalam urusan dirinya sendiri, pasti juga akan bertawakkal kepada Allah dengan urusan orang lain.”
Yahya bin Mua’adz ditanya, “Bilakah seseorang dikatakan bertawakkal?” Dia menjawab, “Jika dia rela menerima Allah sebagai pelindungnya.”
Ibrahim Al-Khawwas menuturkan, “Ketika aku sedang melakukan perjalanan di padang pasir, sebuah suara memanggilku dan seorang Badwi menghampiriku. Dia berkata, “Wahai Ibrahim, di antara kami ada yang bertawakkal kepada Allah. Tinggallah bersama kami sampai keyakinanmu menjadi benar (sahih). Tidakkah engkau tahu bahawa harapanmu untuk sampai ke sebuah kota adalah demi memperoleh citarasa makanan yang berbeza? Berhentilah mengharapkan kota-kota dan bertawakkallah kepada Allah.”
Abu Turab An-Nakhsyabi mengatakan keadaan tawakkal adalah - “Mengabdikan jasad untuk beribadah, memautkan hati kepada Allah, dan bersikap tenang dalam mencari keperluan. Jika memperoleh sesuatu dia bersyukur jika tidak dia sabar.”
Seperti dikatakan oleh Dzun Nun Al-Mishri, “Tawakkal kepada Allah beerti meninggalkan muslihat diri sendiri dan melucuti kekuatan dan kemampuannya, sebab si hamba hanya mampu bertawakkal kepada Allah sekiranya dia mengetahui bahawa Allah SWT Maha Tahu dan Maha Melihat akan keadaannya.
Abu Jafar bin Abul Faraj menuturkan, “Aku melihat seorang penjahat yang dikenal dengan sebutan Unta Aisyah yang sedang menerima hukuman cambuk. Aku bertanya kepadanya, “Bilakah rasa sakitmu akibat cambukan menjadi reda?” Dia menjawab, “Manakala orang yang menyebabkan kami dicambuk melihat kami.”
Al-Hussain bin MAnshur bertanya kepada Ibrahim Al-Khawwas, “Apa yang telah kau capai dalam perjalananmu menyeberangi padang pasir?” Dia menjawab, “Aku tetap berada dalam keadaan tawakkal kepada Allah, dan menyembuhkan diriku dengannya.” Al-Hussain lalu bertanya, “Engkau telah menghabiskan usiamu demi menyembuh suburkan jiwamu. Tapi bagaimana pendapatmu tentang pemusnahan jiwa demi keesaan Allah?”
Abu Ya’qub An-Nahrajuri menyatakan, “Tawakkal kepada Allah, pada hakekatnya adalah keadaan yang dicerminkan oleh Ibrahim as ketika dia menanggapi tawaran Jibril as untuk menolongnya, ‘Darimu, aku perlu bantuan.’ Sebab dirinya telah lebur dalam Allah SWT dan bersama-Nya, dan kerananya dia tidak melihat siapa pun selain Allah SWT.
Seorang laki-laki bertanya kepada Dzun Nun, “Apakah tawakkal itu?”, dan dia menjawab, “Tawakkal adalah menyingkirkan semua yang dipertuan dan meninggalkan hukum sebab-akibat”
Ketika Hamdun Al-Qassar ditanya tentang tawakkal, dia menjelaskan: “Tawakkal adalah, jika engkau mempunyai sepuluh ribu dirham dan engkau berhutang se-per-enam dirham, ngkau tetap merasa cemas kalau-kalau engkau mati sementara hutangmu itu belum berbayar. Dan jika engkau punya hutang sepuluh ribu dirham dan tidak mampu mewariskan harta yang cukup untuk membayar hutangmu, engkau tidak berputus asa bahawa Allah nescaya akan menyelesaikan hutangmu.”
Abu Abdullah Al-Qarsyi berpendapat, “Tinggalkanlah pergantungan kepada setiap sebab yang membawa kepada sebab yang lain sehingga Allah sendiri yang menguasai sebab itu.”
Sahl bin Abdullah telah berkata, “Tawakkal adalah keadaan (haal) Nabi saw, dan ikhtiar adalah sunnahnya. Maka barangsiapa yang memelihara keadaannya, beerti tidak meninggalkann sunnahnya.”
Ibnu Masruq menyatakan, “Tawakkal adalah menyerahkan diri kepada alur takdir dan ketentuan Allah.”
Abu Utsman Al-Hiri menegaskan, “Tawakkal adalah sikap rela terhadap Allah SWT bersama dengan mengharap pada-Nya.”
Al-Hussain bin Mansur menyatakan, “Orang yang benar-benar bertawakkal kepada Allah tidak akan memakan sesuatu kerana ia tahu bahawa ada orang yang lebih berhak akan makanan itu daripada dirinya.”
‘Umar bin Sinan menuturkan, “Ibrahim Al-Khawwas berjalan melewati kami, dan kami berkata kepadanya, ‘Katakan kepada kami hal paling aneh yang engkau lihat dalam perjalanan-perjalananmu.’ Dia menjawab, “Al-Khidir as menemuiku dan minta diperbolehkan menyertaiku, tapi aku takut kalau-kalau tawakkalku kepada Allah menjadi rosak dengan keberadaan dirinya bersamaku. Kerana itu aku lalu memisahkan diri darinya.”
Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq berkata, “Ada 3 tingkatan bagi orang yang bertawakkal, [pertama] percaya, kemudian pasrah, dan setelah itu menyerahkan (segala urusan) kepada Allah.” Orang yang percaya akan merasa tenteram dengan janji-Nya, orang yang pasrah akan merasa cukup dengan pengetahuan-Nya, dan orang yang menyerahkan urusannya kepada Allah akan merasa puas dengan kebijaksanaan-Nya. Aku mendengar beliau mengatakan, “Percaya kepada Allah adalah awal, pasrah adalah tengah-tengahnya, dan menyerahkan segenap urusan kepada Allah adalah hujungnya. Ad-Daqqaq ditanya tentang percaya, dan dia berpendapat, “Percaya adalah makan tanpa rakus.”
Seorang laki-laki datang kepada Asy-Syibli dan mengeluhkan tanggungan keluarganya yang banyak. Asy-Syibli mengatakan, ‘Pulanglah ke rumahmu dan usirlah siapa-siapa yang rezekinya bukan berkat Allah SWT.” Sahl bin Abdullah menyatakan, “Barangsiapa yang mengkritik kegiatan [dalam mencari rezki] beerti mengkritik sunnah, dan barangsiapa yang mengkritik tawakkal beerti mengkritik iman.”
Al-Farghani menuturkan, “Ibrahim Al-Khawwas adalah seorang yang tidak ada taranya dalam hal tawakkal kepada Allah. Dia berlaku sangat cermat dalam hal itu. Dia selalu membawa jarum dan benang, sebuah timba kecil untuk berwudhu, dan sebuah gunting. Seseorang bertanya kepadanya, ‘Wahai Abu Ishaq, mengapa anda membawa barang-barang ini sementara anda tidak membawa barang-barang yang lain? Dia menjawab, ‘ Barang-barang ini tidak merosak tawakkal kepada Allah, sebab Allah SWT telah menjadikan kewajiban –kewajiban agama mengikat kita semua. Seorang ahli sufi hanya mempunyai satu jubah, dan jubahnya boleh koyak. Jika dia tidak membawa jarum dan benang, nescaya auratnya akan terbuka dan solatnya batal. Jika dia tidak punya timba untuk berwudhu, maka kesuciannya akan ternoda. Jika engkau melihat seorang sufi yang tidak membawa timba untuk berwudhu, jarum dan benang, maka patut kau ragukan kesempurnaan solatnya.”
Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq mengatakan, “Percaya kepada Allah adalah sifat orang beriman, pasrah adalah sifat para wali, dan menyerahkan segala urusan kepada Allah adalah sifat manusia-manusia yang meneguhkan tauhid-Nya. Jadi, percaya kepada Allah adalah sifat kaum awam, pasrah adalah sifat kelompok terpilih (khawwash), dan menyerahkan segenap urusan kepada Allah adalah sifat kelompok paling elit (khawwash al-khawwash). “
Abu Hamzah menyatakan, “Setelah berketetapan hati untuk bertawakkal kepada Allah, aku merasa malu memasuki padang pasir dalam keadaan perut kenyang, kerana khuatir jangan-jangan perjalananku dengan mengharapkan perut kenyang itu sendiri merupakan bekal yang kusiapkan bagi diriku.”
Dikatakan, “Orang yang bertawakkal kepada Allah adalah seperti seorang bayi. Dia tidak tahu tempat lain di mana dia harus berlindung kecuali dada inbunya. Seperti itulah keadaan orang yang bertawakkal kepada Allah. Dia dibimbing hanya kepada Allah SWT.”
Abu Sulaiman Ad-Darani melihat seorang laki-laki di Makkah yang tidak makan apa pun selain air zam zam. Setelah beberapa hari, Sulaiman bertanya kepadanya, ‘Bagaimana pendapatmu: jika air zamzam itu kering, apa yang akan kau minum?” Orang itu berdiri, mencium kening Sulaiman dan berkata, “Semoga Allah membalas kebaikanmu sebanyak engkau telah memberi petunjuk kepadaku, sebab sunguh aku telah menyembah zamzam selama beberapa hari ini.” Kemudian, dia terus berjalan.
Ibrahim Al-Khawwas menceritakan, “Aku melihat seorang lelaki muda di jalan yang menuju Syam. Perilaku lahiriahnya sangat menawan hati. Dia bertanya kepadaku, “Apakah anda ingin ditemani? (dalam perjalanan)” Aku menjawab, “Tapi saya tidak punya makanan.” Dia berkata, “Jika anda lapar, saya juga akan berlapar bersama anda.” Maka kami pun berjalan bersama-sama selama empat hari. Kemudian sesuatu dihadiahkan orang kepada kami, dan saya mengajaknya makan, “Mari kita makan.” Dia berkata, “Saya telah bertekad untuk tidak menerima apa pun melalui seorang pengantara.” Maka saya lalu berkata, “Wahai anak muda, betapa ketatnya anda berlaku kepada diri anda sendiri.” Dia mencela, “Wahai Ibrahim, janganlah engkau memujiku, sebab Dia yang membuat perhitungan melihat kita. Apa yang kau ketahui tentang tawakkal?” Lalu dia menyatakan, “Permulaan tawakkal adalah bahawa jika engkau merasakan suatu keperluan, engkau tidak menginginkan sesuatu pun selain Dia yan memiliki kecukupan.”
Al-Junaid mengajarkan, “Jika kamu mengira bahawa Dia melupakan kamu, maka ingatkanlah Dia.”
Dikatakan, “Tawakkal adalah mengharapkan apa yang ada di tangan Allah SWT dan berputus asa dari apa yang ada di tangan manusia.”
Dikatakan bahawa An-nuri sedang berada di padang pasir dalam keadaan lapar ketika sebuah suara ghaib mengatakan kepadanya, “Manakah yang lebih kau cintai, penyebab kecukupan atau-kah Kecukupan itu sendiri?” Dia menjawab, “Tidak ada sesuatu pun [yang kucintai] selain Kecukupan.” Maka dia pun terus tidak makan selama 17 hari.
Dikatakan bahawa Abu Turab An-Nakhsyabi sekali waktu melihat seorang sufi meraih kulit semangka untuk dimakan setelah 3 hari menahan lapar. Maka An-Nakhsyabi lalu berkata kepadanya, “Hidup sufi tidak layak untukmu. Pergilah ke pasar.”
Abu Ya’qub Al-Bashri menuturkan, “Suatu ketika aku kelaparan selama 10 hari di Masjidil Haram, dan aku merasa lemah. Nafsuku menggodaku. Maka aku lalu pergi ke lembah sungai untuk mencari sesuatu untuk menguatkan tubuhku. Aku melihat sebuah miju-miju yang dibuang orang terletak di atas tanah dan aku lalu memungutnya. Aku merasakan suatu kegelisahan yang menakutkan dalam hatiku kerana perbuatanku itu seolah-olah ada suara yang mengatakan kepadaku, “Engkau telah berlapar selama 10 hari, dan bahagianmu hanyalah miju-miju yang busuk!” Maka miju-miju itu lalu kucampakkan kembali, dan aku kembali masuk ke kawasan masjid dan duduk-duduk kembali. Kemudian muncullah seorang Persia. Dia duduk di hadapanku seraya meletakkan bungkusan dan berkata, “Ini untuk anda.” Aku bertanya kepadanya, “Apakah anda telah memilih saya untuk diberikan bungkusan ini?” Dia berkata kepadaku, “Ketahuilah bahawa kami telah berada di laut selama 10 hari, dan suatu ketika kapal yang kami tumpangi hamper-hampir tenggelam. Masing-masing dari kami bernazar bahawa jika Allah menyelamatkan kami, kami akan memberikan suatu sedekah. Saya sendiri telah bernazar bahawa jika Allah SWT menyelamatkan saya, saya akan memberikan bungkusan ini kepada orang pertama yang saya ditemui di antara mereka yang tinggal di dekat masjid ini, dan andalah orang pertama yang saya temui.” Aku lalu meminta orang itu agar membuka bungkusan itu. Dia pun membukanya dan kudapati di dalamnya ada kuih bijan Mesir, buah kenari berbalut tepung, dan daging manis yang dipotong kotak-kotak kecil. Aku mengambil sedikit dari setiap jenis makanan itu dan berkata, “Bawalah sisa makanan ini kepada para pelayan anda. Ini adalah hadiah saya untuk anda, kerana saya telah menerima hadiah anda.” Kemudian, aku berkata kepada diriku sendiri, “Selama sepuluh hari, rezekimu sedang di perjalanan menuju ke tempatmu, tapi engkau mencarinya ke lembah sungai!”
Diceritakan tentang Bunan Al-Hammal bahawa dia menuturkan, “Aku sedang berada di jalan menuju ke Makkah, pulang dari Mesir, dengan membawa bekal. Seorang wanita mendatangiku dan berkata, “Wahai Bunan, engkau seorang kuli; engkau memikul perbekalan atas punggungmu, dengan membayangkan bahawa Dia tidak akan memberikan rezeki kepadamu!” Mendengarkan itu, aku lalu meletakkan bawaanku. Tetapi kemudian 3 kali terlintas dalam fikiranku bahawa aku belum makan. Aku menemukan sebuah gelang kaki di tengah jalan dan aku berkata dalam hatiku, “Barang ini akan terus kupegang sampai pemiliknya datang. Mungkin dia akan memberiku sesuatu manakala aku mengembalikannya kepadanya.” Kemudian muncullah wanita tadi, yang kemudian berkata kepadaku, “Nah, sekarang engkau adalah pedagang! Engkau mengatakan, “Mungkin pemiliknya datang dan aku akan memperoleh sesuatu darinya!” lalu dilemparkan wang beberapa dirham kepadaku, sambil berkata, “Belanjakanlah wang ini.” Ternyata wang itu mencukupi keperluanku hingga aku sampai ke Makkah.
Bisyr Al-Hafi menjelaskan, “Wahai HAsan, ada 3 macam sufi. Ada sufi yang tidak meminta dan jika diberi sesuatu tidak mahu menerimanya. Ada lagi sufi yang tidak meminta-minta, tapi jika diberi sesuatu dia mahu menerimanya. Bagi orang seperti ini disediakan pesta-pesta di balairung yang suci. Lalu, ada sufi yang meminta-mita dan jika diberi sesuatu dia mahu menerimanya sekadar keperluannya. Tebusannya adalah dengan memberikan sedekah.”
Diceritakan bahawa pada masa dahulu adalah seorang laki-laki yang sedang melakukan perjalanan. Dia membawa sepotong roti. Dia menyatakan, “Jika aku memakan roti ini, aku akan mati.” Maka Allah lalu menyerahkan dia kepada seorang malaikat, dengan perintah, “Jika ia memakan roti itu berilah dia rezeki. Jika dia tidak memakannya, jangalah kau beri apa-apa.” Sepotong roti itu tetap dipegangnya sampai dia mati (kerana lapar), tanpa memakannya. Dan ketika dia mati, roti itu masih ada bersamanya.
Dikatakan, “Orang yang berjalan ke sana kemari dengan sepenuhnya menyerahkan segenap urusannya kepada Allah, maka tujuannya akan datang kepadanya sebagaimana pengantin perempuan diiringkan kepada keluarga pengantin laki-laki. “Perbezaan antara tadhyi’ (sengaja menyia-nyiakan apa yang dianugerahkan Allah) dengan tafwidh (menyerahkan urusan kepada Allah) adalah bahawa tadhyi’ berkaitan dengan hak-hak Allah dan merupakan amal yang tercela; sedangkan tafwidh adalah berhubungan dengan hak-hak manusia sendiri, dan merupakan amal yang terpuji.
Abdullah bin Al-mubarak menyatakan, “Barangsiapa yang menerima satu sen dari sumber yang tidak halal, beerti dia tidak bertawakkal kepada Allah.”
Abu Sa’id Al-Kharraz menuturkan, “Suatu ketika aku pergi ke padang pasir tanpa membawa bekal dan aku memerlukan keperluan yang sangat-sangat. Jaunh di sana, kulihat sebuah tempat perhentian, maka aku merasa gembira kerana telah sanpai ke tujuan. Tapi tiba-tiba aku berfikir, “Aku telah menjadi lemah, dan bertawakkal kepada sesuatu selain Dia.” Maka aku bersumpah bahawa aku hanya akan masuk ke sebuah kota jika aku dibawa kedalamnya. Aku menggali lubang dan mengubur badanku hingga sampai ke dada. Tengah malam, terdengar suara gemuruh, dan terdengar suara yang mengatakan, “Wahai penduduk kota, salah seorang sahabat Allah telah menguburkan dirinya di pasir. Cari dan temukanlah dia!” Lalu segerombolan orang datang kepadaku, mengeluarkan tubuhku dan membawaku ke kota.”
Abu Hamzah Al-Khursani mengabarkan, “Suatu ketika, aku pergi menunaikan ibadah haji. Di tengah perjalanan aku terjatuh ke dalam sebuah telaga. Jiwaku mendesak agar aku berteriak meminta tolong, tapi aku berkata, “Tidak, demi Allah, aku tidak akan berteriak minta tolong.” Begitu aku berfikir demikian, lewatlah 2 orang laki-laki. Salah seorang di antaranya berkata, “Mari kita tutup lubang ini supaya tidak ada orang yang terjtuh ke dalamnya.” Mereka mendatangkan jerami dan anyaman, dan menutupi mulut telaga itu dengan tanah. Aku ingin berteriak, tapi aku berkata kepada diriku sendiri, “Aku hanya akan berteriak kepada Dia yang lebih dekat daripada kedua orang ini.” Maka aku pun tetap diam. Setelah satu jam, tiba-tiba datanlah sesuatu yang membuka tutup lubang itu dan menjulurkan kakinya. Saat itulah kudengar suara raungan perlahan yang seolah-olah memerintahkan aku “Berpeganglah kepadaku”. Aku tahu apa yang dimaksudkan. Maka aku pun berpegang kepada kaki itu dan makhluk itu lalu menarikku keluar dari lubang. Ternyata ia adalah seekor singa! Dan binatang itu lalu meneruskan perjalanannya. Sebuah suara ghaib berseru kepadaku, “Wahai Abu Hamzah, tidakkah ini lebih baik?”
Ibrahim bin Adham menulis, “Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Engkau adalah Dia yang diinginkan dalam setiap keadaan dan Dia yang ditunjukkan dalam setiap tanda.
Aku memuji, aku bersyukur, aku menyeru [nama-Mu]
Aku lapar, aku haus, aku telanjang
Inilah enam sifat, dan aku akan menjamin yang setengahnya
Maka jadilah Engkau penjamin yang setengahnya lagi, wahai Pencipta
Juga bagiku, meminta adalah bagaikan api, maka kumohon –
Janganlah Kau paksa aku memasuki neraka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan