Khamis, Disember 15

RISALAH AL QUSYAIRI BAB 14: DENGKI (HASAD)

قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلۡفَلَقِ
 مِن شَرِّ مَا خَلَقَ
وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ
وَمِن شَرِّ ٱلنَّفَّـٰثَـٰتِ فِى ٱلۡعُقَدِ
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk. (1) Dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan. (2) Dari bahaya gelap apabila ia masuk. (3) Dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan). (4) Serta dari kejahatan orang yang dengki apabila dia melakukan dengkinya. (Al-Falaq: 5)
Diriwayatkan dari Ibn Mas’ud bahawa Rasulullah saw telah menyatakan, “Ada 3 hal menjadi akar semua dosa. Jagalah dirimu dan waspadalah terhadap ketiganya. Waspadalah terhadap kesombongan, sebab kesombongan telah menjadikan Iblis menolak untuk sujud kepada Adam. Waspadalah terhadap kerakusan, sebab kerakusan telah menyebabkan Adam memakan buah dari pohon terlarang. Dan jagalah dirimu dari dengki, sebab dengki telah menyebabkan salah seorang anak Adam membunuh saudaranya.”
Dikatkan dalam firman Allah SWT:
قُلۡ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ ٱلۡفَوَٲحِشَ مَا ظَهَرَ مِنۡہَا وَمَا بَطَنَ وَٱلۡإِثۡمَ وَٱلۡبَغۡىَ بِغَيۡرِ ٱلۡحَقِّ وَأَن تُشۡرِكُواْ بِٱللَّهِ مَا لَمۡ يُنَزِّلۡ بِهِۦ سُلۡطَـٰنً۬ا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعۡلَمُونَ 

Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan yang keji, samada yang nyata atau yang tersembunyi dan perbuatan dosa dan perbuatan menceroboh dengan tidak ada alasan yang benar dan (diharamkanNya) kamu mempersekutukan sesuatu dengan Allah sedang Allah tidak menurunkan sebarang bukti (yang membenarkannya); dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya. (Al-A'raf: 33)
Dikatakan bahawa ‘perbuatan keji yang tersembunyi itu adalah dengki.” Tertulis di suatu tempat bahawa, “Orang yang dengki adalah musuh rahmat-Ku.”
Dikatakan pula, “Tanda-tanda dengki nampak padamu sebelum ia nampak kepada musuhmu.”
Al-Asma’i menuturkan, “Aku melihat seorang Badwi yang berumur 120 tahun, dan aku berkata, “Alangkah panjangnya umur anda!’ Dia menjawab, “Aku telah meninggalkan dengki sehingga umurku panjang.”
Dalam satu hadith dikatakan, “Ada satu malaikat di langit ke lima yang amal perbuatan manusia melaluinya, dan dia bersinar kemilau seperti matahari. Malaikat itu memerintah, ‘Berhentilah, kerana aku adalah malaikat dengki. Pukullah pelaku dengki pada mukanya, sebab ia adalah seorang pendengki.”
Muawiyah mengatakan, “Aku mampu menyenangkan semua orang kecuali pendengki. Dia tidak pernah merasa puas dengan apa pun selain berhentinya kenikmatan bagi semua orang kecuali dirinya.”
Umar bin Abdul Aziz menegaskan, “Seorang pendengki lebih menyerupai seorang yang tertindas daripada penindas mana pun yang pernah aku jumpai, sebab dia sentiasa berada dalam keadaan sengsara dan sesak nafas.”
Dikatakan, “Di antara tanda-tanda seorang pendengki adalah dia menjilat orang lain manakala orang itu berada dekat dengannya, dan merasa senang apabila ada bencana yang menimpanya.”
Muawiyah menyatakan, “Di antara sifat-sifat kejahatan, tidak satu pun yang lebih adil daripada dengki. Orang yang dengki binasa sebelum orang yang didengkinya.”
Dikatakan bahawa Allah SWT mewahyukan kepada Sulaiman anak Dawud as, “Kuperintahkan engkau agar melakukan 7 perkara, ‘Janganlah engkau memfitnah salah seorang hamba-Ku yang saleh. Janganlah mendengki salah seorang hamba-Ku…’ Sulaiman menjawab, ‘Tuhanku, cukuplah perintah itu bagiku.”
Dikatakan bahawa Musa as melihat seorang manusia di dekat ‘Arasy. Kerana Musa ingin menempati kedudukan itu, dia bertanya: ‘Bagaimana dia dapat mencapai kedudukan seperti ini?” Pertanyaan itu dijawab, “Dia tidak pernah dengki terhadap manusia kerana itu Allah menganugerahkan rahmat-Nya kepadanya.”
Dikatakan, “Seorang pendengki menjadi bingung jika dia melihat adanya rahmat pada orang lain dan merasa senang jika melihat adanya kekurangan pada orang lain.”
Kaum sufi menyairkan, “Matinya semua permusuhan dapatlah diharapkan, kecuali matinya permusuhan dari orang yang permusuhan dari orang yang permusuhannya didorong oleh rasa dengki.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan