Isnin, Disember 16

Bab 6 .:: Sufi - Mujahid Agama ::.

Di zaman ini umat islam perlu kepada kekuatan ilmu yang hebat sepeti menguasai sains dan teknologi, ekonomi, IT dan sebagainya. Janganlah terus menjadi ummah yang hanya ada semangat tetapi tidak memiliki apa-apa kekuatan yang mampu menggerunkan musuh. Sekurang-kurangnya musuh berfikir sepuluh kali untuk menyerang atau memperbudakkan negara Islam kerana mereka memiliki senjata nuklear atau pelbagai ilmu yang hebat yang boleh mencabar mereka.

Pergantungan ekonomi yang melampau kepada mereka adalah amat bahaya. Umat Islam perlu berusaha membebaskan dirinya dari ancaman ini. Carilah altenatif yang baik untuk Islam. Jadilah ahli fikir untuk Islam. Apalah hebatnya sebuah negara, jika dengan mudah diserang ekonominya. Serangan ekonomi boleh meruntuhkan sistem politik. Runtuhnya sistem politik menyebabkan sistem sosial kacau-bilau dan hancur.

Hancurnya sistem sosial boleh meruntuhkan negara. Runtuhnya negara boleh menghancukan agama. Justeru itu, jihad adalah penting dalam Islam. Ia ibarat atap yang melindungi perabut dalam rumah daripada panas dan hujan. Perabut-perabut tadi ibarat pengamalan, ibadah dan sebagainya. Ia akan hancur jika tiada keamanan, tiada kebebasan untuk beramal malah nyawa menjadi taruhan untuk mendirikan solat sebagaimana umat Islam yang dijajah.

Jadilah mujahid yang kuat kerohanian dan seorang yang kuat berfikir serta berusaha membangunkan kekuatan Islam di mana saja kita berada. Mujahid agama ialah mujahid yang kuat kerohaniannya, bijaksana, menguasai kemahiran ilmu dunia, memahami musuh, penuh strategi, sentiasa merancang dan bergerak pantas apabila berlaku krisis. Fokuslah kepada musuh yang besar iaitu Yahudi dan kuncu-kuncunya. Tiada masa untuk kita bermain-main atau bergaduh sesama sendiri pada abad ini. Berlapang dadalah dengan perkara yang bercanggah sesama Islam, kumpulkan tenaga untuk merancang dan mengatur strategi berhadapan dengan musuh yang besar dan menggunakan seribu satu helahnya untuk menghancurkan Islam dan umatnya.

Justeru itu, bangkitlah menjadi mujahid dan menguasai kepakaran dalam pelbagai bidang ilmu. Jadilah mujahid yang menguatkan dan mempertahankan agama di mana sahaja kita berada. Jauhi jalan kekerasan dan carilah jalan aman dan damai. Kita tidak mencari musuh tetapi kita adalah golongan yang tidak akan lari dari musuh jika ditakdirkan bertemu. Kita mestilah berpegang kepada fiqh keutamaan di mana keutamaan umat Islam kini ialah bersatu, jauhilah perkara yang boleh berpecah. Terlalu banyak ruang dan sebab untuk umat Islam bersatu dan begitu juga terlalu banyak perkara yang membolehkan umat Islam berpecah.

Berbeza pendapat dalam perkara yang sama haq sehingga menimbulkan perpecahan adalah kelemahan dan besar dosanya. Perkataan yang benar tetapi menimbulkan perpecahan juga adalah perkara yang batil sebagaimana kata Saiyyidina Ali radhiyallahu 'anhu, "Kalimah yang Haq tetapi Batil", kerana ianya boleh membawa umat Islam kepada polemik perpecahan yang tiada kesudahan.

Tiadalah perkara yang paling utama masa kini melainkan penyatuan umat Islam. Dengannya kita dapat menyusun kekuatan menghadapi musuh yang satu. Kita sudah tiada masa lagi untuk berpecah atau sengaja mencari sebab untuk berpecah. Itulah hawa nafsu yang berselindung di sebalik agama, itulah jalan syaitan yang kadang-kadang berupa kata-kata dari lisan orang alim. Perpecahan adalah jalan syaitan, kasih sayang adalah jalan keimanan. Janganlah kita mempertahankan perkara yang khilafiah sehingga kita terjerumus ke dalam perkara yang haram.

Janganlah menjadi seorang sufi yang hanya memegang tasbih, menangis dan terus menangis, istighfar dan terus istighfar, fana' dan terus fana', uzlah dan terus uzlah tanpa membangunkan diri menjadi mujahid agama ALLAH. Tiadalah keutamaan yang hakiki pada seorang mukmin melainkan berada pada amal jihad. Letakkan keutamaan dalam apa jua. Dengan kekuatan kerohanian dan ibadah, tajamkan fikiranmu, tegakkan dirimu di pintu-pintu Islam mengikut kemahiranmu dan potensimu untuk mempertahankannya dari serangan musuh.

Renungilah rangkap syair yang dikirimkan oleh Abdullah bin al-Mubarak yang berada di medan perang kepada sahabatnya, Al-Fudayl bin 'Iyadh yang beruzlah di Haramain (Makkah) dan tidak keluar berperang menentang musuh yang memerangi Islam pada zaman itu.

Rangkap syairnya itu berbunyi:

"Wahai si abid (yang beribadah) di Haramain
Andainya anda melihat kami (di medan perang)
Pasti anda mengetahui (hakikat kebenaran)
Bahawa anda (sebenarnya) sedang bermain-main
dalam ibadah (kepada Tuhan)
(Sebenarnya anda) seorang yang menyimbah leher dengan air mata
(Sedangkan) batang-batang leher kami
disimbahi darah (mati syahid)
Atau (anda merupakan pemilik kuda) yang kudanya
berpenat lelah dalam kepalsuan kebatilan
(Sedangkan) kuda-kuda kami berpenat lelah di hari peperangan (sebagai pahlawan handalan)
Untuk kalian bauan wangian harum semerbak
Wangian kami debu di hujung kaki kuda,
debu yang paling semerbak (baunya)
Telah datang kepada kami sabda Nabi kita
Sabda yang sahih, benar, tidak dusta
Tidak sama debu kuda ALLAH di hadapan
kemuliaan seseorang
(Berbanding) dengan (debu) asap api yang menyala
(di sisi abid yang enggan berperang)
Ini kitab ALLAH yang berada di kalangan kita, Ia berfirman:
(Memberitahu kepada orang-orang yang beriman)
Korban syahid tidak mati
(Bahkan dia hidup di sisi Tuhan Rabbul 'Izzati)
(Firmannya benar) tidak dusta (sama sekali)."

Setiap amal yang begitu tinggi pahalanya, di situlah adanya limpahan kerohanian yang tinggi. Satu saat berada di medan jihad adalah lebih baik dari kamu beribadah sepanjang malam. Justeru itu, jadikan amal jihad sebagai pintu untuk kamu mencapai makrifat di samping kamu tidak meninggalkan asas-asas amalan dalam sufi seperti yang telah dihuraikan di atas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan