Isnin, Mac 8

Perbuatan buruk nampak baik

Perbuatan buruk nampak baik


An-Naml [4] Sesungguhnya orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat, Kami jadikan perbuatan-perbuatan buruk mereka kelihatan baik kepada mereka; oleh itu, tinggallah mereka meraba-raba dalam kesesatan.

Orang kafir telah melakukan satu perkara yang buruk kerana menentang Allah yang ingin menyelamatkannya. Kata ulama, manusia adalah makhluk yang paling dimanjakan Allah terutamanya orang Islam.

Kadang-kadang benda itu nampak baik walaupun sebenarnya tidak baik. Syaitan memperlihatkan perbuatan mereka menyembah berhala dan sebagainya seolah-olah ia perbuatan yang baik. Namun Syaitan sebenarnya takutkan Allah. Setelah berjaya mengkafirkan manusia, ia berlepas tangan. Tugasnya selesai disitu.

Anfal [48] Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu. Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah dan Allah sangat berat azab seksaNya.

At-Taubah [37]…..Perbuatan buruk mereka itu dihias dan dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada orang-orang yang kafir.

Fatir [8] Maka (fikirkanlah) adakah orang yang diperelokkan kepadanya amal buruknya (oleh Syaitan) lalu dia memandangnya dan mempercayainya baik, (bolehkah disifatkan sebagai orang yang menjalankan peraturan yang ditetapkan Allah untuk memberi hidayat kepadanya atau sebaliknya?) kerana sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan Dia juga memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Oleh itu, janganlah engkau membinasakan dirimu (wahai Muhammad) kerana menanggung dukacita terhadap kesesatan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka kerjakan.

Dipetik dari; http://nasbunnuraini.wordpress.com/2008/11/24/perbuatan-buruk-nampak-baik/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan