Ahad, April 15

Mengenal Diri Dan Rawatannya

Seorang murid perlu mengawal nafsu dan mengenal segala sifatnya kerana nafsu itu sangat mengajak ke arah melakukan kejahatan walaupun ke atas orang yang amat dalam pengetahuan tentang nafsunya sendiri.



Nabi sallallahu 'alaihi wasallam sendiri mengawal dirinya daripada nafsu serta memohon perlindungan ALLAH SWT daripada kejahatannya. Sayyidina Ali bin Abi Thalib r.a. pernah berkata, "Perumpamaan diriku dengan nafsuku ibarat gembala dengan kambing-kambingnya; apabila dikumpul setempat ada sahaja yang bertempiaran."



Sidi Abu Bakar al-Warraq berkata, "Dalam semua hal nafsu mahu menunjuk-nunjuk, dalam kebanyakkan hal nafsu adalah munafiq, dalam sebahagian hal nafsu adalah musyrik."



Sidi al-Washiti pula berkata, "Nafsu ibarat berhala; syirik kalau memberi muka kepadanya tetapi sekianya dikoreksi dapat menjadi ibadah."



Ulama' sufi berkata, "Sifat nafsu menzahirkan kebaikan menyembunyikan kejelekan, ibarat bara api; warnanya menarik hati, tetapi awas ia membakar. Nafsu kalau dihukum akan merayu mahu bertaubat dan merujuk. Tetapi apabila dibiarkan ia akan menjadi degil, makin melampau dengan kemahuannya."



Firman ALLAH SWT:



وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ



"Dan apabila Kami kurniakan ni'mat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa - merayu dengan panjang lebar."   [Surah Fussilat: 51]



Perpatah sufi mengatakan, "Nafsu ibarat air jernih yang tidak mengalir; apabila dikacau air itu akan naiklah keladaknya dan terbitlah bau busuknya."



Ketahuilah bahawa nafsu itu sifatnya musuh serta mahu menyaingi ALLAH SWT. ALLAH SWT menyuruh hamba-hamba-Nya memuji dan menghargai Dzat-Nya lalu nafsu pun minta dipuji dan dihargai. ALLAH SWT menuntut hamba-hamba-Nya jangan melanggar perintah dan larangan-Nya lalu nafsu pun menuntut perintah dan larangannya mesti dipenuhi.



ALLAH SWT menyuruh para hamba-Nya beramal setulus hati berhabis-habisan kepada-Nya lalu nafsu pun menuntut perkara yang sama. ALLAH SWT mahu daripada hamba-hamba-Nya agar menjadikan hanya Dia yang dicintai dan hanya Dia yang ditakuti lalu nafsu pun membuat tuntutan serupa daripada kita.



Ada pendapat mengatakan nafsu adalah perasaan yang halus diletak dalam acuan hati, ia menjadi tempat untuk akhlak mahmudah sepertimana mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan hidung untuk menghidu.



Ulama' sufi berkata, "Roh adalah sumber kebaikan manakala nafsu sumber kejahatan. Akal sebagai tentera roh, keinginan-keinginan diri pula menjadi tentera nafsu. Sekiranya ALLAH SWT memberi taufiq maka roh akan mendapat kekuatan, sekiranya tewas maka yang kuat adalah nafsu. Hati pula akan tunduk kepada pihak yang menang."



Ketahuilah bahawa setiap perkara itu sama ada:



1-   jelas kebaikannya maka wajib diteruskan.

2-   jelas keburukannya maka wajib dihindarkan.

3-   samar-samar hakikatnya maka wajib ditinggalkan sehingga iLmu atau akal dapat menjelaskan baik dan buruknya.



Ulama' sufi berkata, "Sekiranya kamu menjadi ragu terhadap dua pilihan; mana satukah yang terbaik, maka lihatlah yang paling tidak sesuai dengan nafsumu, itulah yang mesti dipilih kerana itulah yang terbaik."



Seorang murid mesti bermujahadah membuang perangai mazmumah nafsu seperti ego, bakhil, loba, angan-angan, keras kepala, hasad, riya', pura-pura, suka bergaduh, mengumpat, mencetus perkelahian, buruk sangka, tidak tahu malu dan lain-lain mazmumah supaya dapat diganti dengan akhlak mahmudah. Semoga ALLAH SWT memberi taufiq.



~ Imam al-'Arif Billah Sidi Abu Najeeb as-Suhrawardiy ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan