Ahad, April 15

BISIKAN SIRR 1-5

[1] ✿ܓ♥ KASIH SAYANG ALLAH

ALLAH amat menyayangimu. Kewujudanmu adalah bukti kewujudan-Nya. Apakah maknanya Dia mewujudkanmu jika Ia membencimu?

Renunglah ke dalam dirimu dengan renungan yang sedalam-dalamnya. Sesungguhnya pada dirimu sudah nyata akan kasih sayang-Nya, jika kamu memahami.

وَفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

" Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?   [Az-Dzaariyaat: 21]

[2] ✿ܓ♥ CINTA ALLAH

Daripada-Nya engkau datang dan kepada-Nya engkau akan kembali. Engkau tidak memahami bahasa cinta jika engkau berpaling daripada wajah-Nya.

قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

".... mereka berkata : ' Sesungguhnya kami adalah kepunyaan ALLAH dan kepada ALLAH jualah kami kembali."    [Al-Baqarah :  156]

[3] ✿ܓ♥  BELAIAN KASIH YANG MAHA PENCIPTA

Segala apa yang engkau pandang, dengar, rasai dan miliki adalah kosong pada hakikatnya. Jika Engkau memeluk apa yang ada di sekelilingmu itu, engkau akan jauh daripada cahaya kasih sayang-Nya. Nafsumu adalah penghalang besar untuk dirimu merasai sentuhan belaian-Nya yang amat lemah lembut.

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

" Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia; kesukaan kpada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-anak; harta benda yang banyak bertimbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia, dan (ingatlah), pada sisi ALLAH ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)."   [Ali-Imran :  14]

[4] ✿ܓ♥ HAKIKAT UJIAN

Musibah adalah fitrah kehidupan. Ia bagaikan badai dan gelombang di lautan. Ujian bagaikan cemeti kehidupan. Justeru itu ramai yang menyangka ALLAH menjauhinya, tidak menghiraukannya, malah ada yang berburuk sangka pada-Nya. Renunglah wahai diri dengan cahaya hatimu.

Fahamilah, musibah adalah seruan untuk hamba itu kembali ke dalam dakapan-Nya. Bagaikan cemeti sang pegembala kepada ternakannya, agar ternakannya kembali ke kandang. Kita laLai, angkuh, lupa diri dengan sedikit kelebihan atau melanggar ajaran-Nya. Hadapilah dengan redha, sabar, tenang, bersegera bertaubat dan sujud pada-Nya. Yakinilah ALLAH tidak menzalimi hamba-Nya. ALLAH amat menyayangi dirimu. Insya-ALLAH pada segala kesulitan itu akan datangnya kerahmatan.

مَّنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۗ وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ

....dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya ". [FussiLat: 46]

[5] ✿ܓ♥ JALAN BAHAGIA

ALLAH tidak menolong kaum yang fasiq. Apakah makna hidup ini jika ALLAH meninggalkanmu? Dia amat menyangimu tetapi perbuatanmu terlalu melampau. Dia jadikan hatimu satu, tetapi engkau mengisinya deengan pelbagai kecintaan. Engkau lebih cinta pada seruan nafsu dan syaitan, bahkan engkau berpaling dari seruan-Nya melalui petunjuk Rasul-Nya.

Jika begitu, bagaimana engkau mahu mencapai kebahagiaan? Engkau tidak akan menemui Syurga dalam kehidupanmu di dunia, apatah lagi di akhirat nanti. Perjalananmu menyimpang ke Neraka dan engkau akan derita. Dunia ini akan mendatangkan pelbagai masalah, bagaikan kapal yang bocor di mana air laut akan mula melimpah masuk ke dalamnya sedikit demi sedikit. Tutuplah lubang itu dalam kasih sayang-Nya dengan taubat nasuha. Berdiri teguh dengan aqidah dan syari'at serta sentiasa berzikir pada-Nya, berselawat pada Nabi-Nya, insya-Allah segala kebocoran akan tertutup.

Dia tidak akan meninggalkanmu, Dia akan menyebutmu apabila engkau sentiasa menyebut-Nya. Dia tidak menciptamu untuk membencimu. Percayalah, tiada keraguan padanya.

أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ

" Tidakkah mereka mengetahui bahawa ALLAH lah yang menerima taubat dari hamba hamba-Nya?"  [At-Taubah:  104]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan