Ahad, April 29

Bisikan Sirr 18-19

[18] ✿ܓ♥ BURU KASIH SAYANG ALLAH

Kasih sayang adalah anugerah ALLAH. Ramai manusia menderita dan bahagia kerananya. Kasih sayang menyebabkan ramai yang menderita apabila hidupnya diabdikan buat memburu kasih sayang manusia. Ibu bapa menangis apabila anak tidak menyayanginya. Anak-anak sedih apabila ia tidak disayangi, adik badik cemburu antara sesama sendiri untuk disayangi ibu bapa. Suami isteri dicengkam prasangka bimbang tidak disayangi, teman-teman bergaduh kerana berebut untuk disayangi, dan pelbagai kekecewaan akan menghantui apabila merasai diri tidak disayangi.

Berpalinglah dirimu dari kepenatan memburu kasih sayang manusia, tapi rebutlah kasih sayang ALLAH. Sayangilah manusia kerana ALLAH, atas tujuan beribadah kepada ALLAH. Jangan dengan tujuan untuk mendapat kasih sayang manusia. Jika kamu disayangi, bersyukurlah. Jika kasih sayangmu tidak dihargai, ingatlah ALLAH sentiasa menyayangimu jika segala perbuatanmu hanya kerana mencari cinta-Nya.

وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ

" Adapun orang-orang yang beriman itu amat sangat cintanya kepada ALLAH."   [Al-Baqarah:  165]


[19]  ✿ܓ♥   HIJAB DIRIMU

Jangan kagum dengan ilmumu. Mungkin ia adalah penghijabmu. Jangan kagum dengan ibadahmu, mungkin ia akan membinasakanmu. Kesombongan adalah jalan kebinasaan, merasa fakir dengan ALLAH adalah kunci keselamatan. Walau banyaknya ilmumu, ia hanyalah setitik dari lautan ilmu-Nya. Walau banyak manapun ibadahmu, ia tidak akan mampu membayar harga walaupun satu zarah ciptaan-Nya dalam tubuhmu.

Kenapa perlu mengembangkan dada sedangkan nasibmu di dalam rahsia-Nya. Kecilkan dirimu dalam lautan kebesaran-Nya, fanakan dirimu dalam lautan kewujudan-Nya. Engkau tiada memiliki apa-apapun di dunia ini melainkan segalanya adalah ujian bagimu.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَّا يَجْزِي وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَيْئًا ۚ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ

"...maka janganlah kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah ALLAH."    [Luqman:  33]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan