Ahad, April 29

Bisikan Sirr 9

[9] ✿ܓ♥  CINTA DUNIA PUNCA DERITA

Dunia bukanlah Syurga. Mereka yang mencintai dunia adalah mencintai penderitaan. Penderitaan berpunca daripada nafsu dan aqal. Mereka yang tidak memiliki keduanya adalah bebas dari merasai apa yang berlaku. Aqal menangkap peristiwa, hati menerima dan mengolahkannya. Jika hati bernafsu ammarah, segala peristiwa akan diolah oleh nafsu ammarah. Maka jiwanya tidak pernah kenal diam dan merungut, kecewa, dengki, marah, dendam dan kesedihan. Hatinya tidak akan tenang walaupun memiliki segunung emas.

Nafsu ammarah adalah punca penderitaan insan. Lihatlah dunia hari ini yang sarat dengan penderitaan. Ia adalah jeLmaan nafsu ammarah yang ada dalam diri ramai manusia dan pemimpin dunia. Nafsu tamak, angkuh dan gilakan kekuasaan, tiada belas kasihan adalah pendorong kepada kemusnahan alam. nafsu ammarah adalah sebahagian nyalaan api neraka yang ada dalam diri insan. Ia sentiasa membakar hati dan aqal, maka lahirlah tekanan dalam kehidupan.

أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا

" Apakah kamu lihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya ? Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara ke atasnya ?"  [AL-Furqan: 43]

Mereka yang menyimpan neraka dalam dirinya, sudah merasai kepanasannya di dunia ini lagi, kehidupan sentiasa resah dan gelisah, tiada ketenteraman, bagaikan pesalah yang diburu. ALLAH tidak akan memberi ketenangan dalam kehidupan selagi engkau menyimpan musuh kederhakaan dalam dirimu. Nafsu ammarah adalah tunggangan syaitan, memeliharanya mnyebabkan syaitan begitu mudah menunggang dirimu, maka tiada tempat yang dituju melainkan ke lembah penderitaan dan kesesatan.

Semakin jauh dirimu dari ALLAH maka semakin musnahlah hidupmu, bahkan engkau tidak akan menemui setitik pun cahaya kebahagiaan di dunia apatah lagi di akhirat. Kembalilah kepada fitrah, sucikan dirimu dari ammarah dengan penawar daripada aL-Quran.

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ

" Dan Kami turunkan (dengan beransur-ansur) dari aL-Quran ayat-ayat suci yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya..."  [AL-Israa': 82]

Berzikirlah mengikut petunjuk dari para guru sufi, palukan qalbi dengan cemeti mujahadah, nescaya akan bersinarlah mentari makrifat, tenggelamlah di dalamnya dan di situlah hakikat dirimu akan menghirup kebahagiaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan