Ahad, April 15

BICARA HIKMAH : # 5 Perjalanan 'Ubudiyyah

5 Perjalanan 'Ubudiyyah

Wahai anakku,
Kasihanilah dirimu jika kamu diselaputi perasaan takabur, ini bermakna kamu jahil dengan apa yang kamu lakukan. Kejahilan akan mengheret kamu kepada kesesatan dan penyelewengan. ALLAH tidak akan melihat kepada amal kamu jika ia disertai perasaan takabur. Walaupun kamu menyembah ALLAH tapi hakikatnya kamu menentang ALLAH.

Seorang hamba ialah seorang yang tidak punya apa-apa. Segala-galanya milik ALLAH. Jadi mengapa harus merasa sombong dan takabur? Sifat itu hanya layak bagi ALLAH, ia adalah milik ALLAH sahaja, siapa yang mengambilnya nescaya amat dimurkai ALLAH.

Ingatlah anakku,
Kamu adalah pengemis di sisi Tuhan, engkau mengemis belas kasihan-Nya, dirimu kotor dan kelaparan. Jadikanlah amal-amal kamu sebagai tempurung untuk mengisi belas kasihan-Nya, bukannya kamu berbangga dengan tempurungmu itu. Itu adalah sifat orang yang jahil dengan ALLAH dan dirinya. Tiada lain maksudmu, hanya ALLAH menjadi tujuanmu. Hatimu mestilah sentiasa bimbang akan kemurkaan Tuhan. Dengan ilmu, kefahaman dan jalan yang kamu miliki, ia adalah amanah ALLAH SWT yang perlu disebarkan kepada manusia. Setiap amanah akan dipersoalkan oleh ALLAH dari yang kecil hingga yang besar.

Wahai anakku,
Tanamkanlah dirimu dalam tanah kerendahan agar benih yang ditanam nanti subur dan memberi manfaat. Begitu juga dengan dirimu, sentiasa rendahkan hatimu agar amal dan ilmu-mu memberi manfaat kepada jiwamu sehingga engkau mencapai maqam hati orang-orang arif, jiwa yang tenang dan merindui Tuhan. Apabila engkau menghadap Tuhan, jangan dihitung amal kamu kerana amal adalah melambangkan khidmatmu pada Tuhan sedangkan renungkan sebaik-baiknya, adakah sudah tinggi khidmatmu jika hendak dibandingkan Tuhan yang memberi khidmat pada dirimu.

Dia menjaga dirimu setiap masa; perjalanan darah, kerdipan mata, denyutan jantung, nafas yang keluar masuk dan pelbagai lagi nikmat yang tidak terhitung. Hitunglah kehinaan dirimu, maksiatmu dan kelalaianmu. Jangan cemas jika kamu kurang amal untuk menghadap ALLAH SWT kerana merasa hina itulah sifat sejati seorang hamba yang hanya mengharap rahmat kasih sayang dari Tuhan. Jika ditanya, " Apakah amal kamu yang kamu bawa pada-Ku?," Katakan, "Tiada apa-apa wahai Tuhanku, hanya sekeping hati yang cinta padamu, sekeping hati yang merasa hina di sisi-Mu dan sekeping hati yang sentiasa yakin dengan belas kasihan-Mu."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan