Detik
ini adalah saat yang sangat bermakna apabila umat Islam di seluruh
dunia akan menyambut peristiwa Israk Mikraj. Ianya merupakan satu
peristiwa yang cukup besar dalam diari dan sejarah umat Islam yang
disambut pada 27 Rejab di setiap tahun. (Pada tahun ini, ianya
bertepatan dengan 28 Jun 2011, Selasa malam Rabu).
Firman Allah SWT bermaksud: “Maha
Suci Allah SWT yang sudah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam
hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin)
yang Kami berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan tanda (kekuasaan
dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah SWT jugalah Maha Mendengar,
lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Israk ayat 1).
- Israk: Perjalanan malam Rasulullah saw daripada Masjid al-Haram di Mekah ke Baitul Maqdis di Palestin.
- Mikraj: Perjalanan naiknya Rasulullah saw dari Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis menembusi langit ke sempadan yang paling tinggi iaitu Sidratul Muntaha.
Apakah peristiwa penting yang berlaku sebelum Israk Mikraj ini?
- Peristiwa Israk Mikraj berlaku selepas Rasulullah saw diuji dengan kematian dua orang yang sangat dikasihi yang telah banyak membantu baginda dalam usaha menyebarkan dakwah Islam iaitu isteri tercinta Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib.
- Tekanan yang dihadapi selepas kematian kedua-dua insan yang disayangi semakin bertambah apabila berlakunya penolakan dakwah oleh penduduk Taif.
Nabi telah ‘dihiburkan’ oleh Allah swt dengan Israk dan Mikraj dan seterusnya diizinkan untuk berhijrah ke Madinah sehingga Berjaya membina Daulah Islamiah yang telah mengubah kedudukan Islam daripada dihina kepada dipandang mulia, daripada lemah kepada memerintah.
Kenapa Israk Mikraj dikatakan sebagai ujian keimanan?
Peristiwa Israk Mikraj ini telah menyaring keimanan serta keyakinan umat manusia terhadap kekuasaan Allah s.w.t dan kebenaran risalah Rasulullah s.a.w..
Orang kafir pada ketika itu telah menjadikan peristiwa Israk Mikraj ini sebagai suatu peluang terbaik untuk melakukan operasi pembohongan yang menambahkan lagi penolakan mereka terhadap dakwah Nabi.
Umat Islam sendiri terbahagi kepada beberapa peringkat, iaitu :
1- Ada yang terus membenarkan Rasulullah seperti Saidina Abu Bakar as-Siddiq
2-
Ada pula yang mahu penjelasan terperinci dengan menguji Nabi melalui
beberapa pertanyaan seperti bilangan pintu dan tiang dalam Masjidil
Aqsa bagi membuktikan kebenaran kepada cerita tersebut
3- Ada pula yang bersikap menolak terus cerita Nabi dan kembali murtad daripada Islam.
Ini berlaku semata-mata kerana peristiwa ini sangat menongkah arus akal manusia. Inilah juga gambaran yang akan berlaku apabila umat yang keliru akan meletakkan akal sebagai sumber rujukan hidup yang mengatasi sumber al-Quran dan Sunnah.
Apakah pengajaran pertemuan Rasulullah bersama para Anbiya di langit sebelum menjadi Imam kepada semua mereka di Masjid al-Aqsa?
Di sinilah tempat yang bersejarah apabila Rasulullah telah dipilih untuk menjadi Imam kepada semua para nabi yang terdahulu |
Perjalanan
itu adalah perjalanan yang menghubungkan akidah tauhid yang besar sejak
Nabi Adam, Ibrahim, Nabi Ismail, Musa, Isa dan lain-lain sehingga
kepada Rasulullah saw yang merupakan penghulu dan penyempurna kepada
risalah kenabian.
Dr. Yusuf a-Qardhawi juga telah menyatakan bahawa peristiwa ini merupakan detik pengisytiharan umum tentang perubahan kepimpinan dunia daripada para anbiya sebelumnya kepada Rasulullah s.a.w..
Peristiwa ini telah menolak hujah sebahagian manusia yang mengatakan bahawa Isa a.s adalah pengasas agama kristian dan juga di kalangan orang Yahudi yang mendakwa bahawa Musa adalah nabi yang paling mulia.
Sebagai
umat Islam kita mesti menginsafi bahawa sifat Islam adalah memimpin dan
bukan sekadar berpuas-hati dengan ‘demokrasi’ dan ‘humanism barat’
serta dengan apa yang berlaku di dunia global pada ketika ini.
Kenapa mesti dibawa ke Masjid al-Aqsa, di Baitul Maqdis dahulu dan tidak terus dari Masjid al-Haram ke Sidratul Muntaha?
Perjalanan ini menunjukkan bahawa Baitul Maqdis sangat penting kedudukannya dalam agama Islam. Antaranya :
1- Masjid al-Aqsa adalah merupakan kiblat pertama bagi umat Islam sebelum ianya dipindahkan ke Masjid al-Haram di Mekah.
2- Masjid al-Aqsa adalah masjid yang ke 2 dibangunkan di mukabumi
3- Masjid al Aqsa adalah masjid yang ke 3 suci di dalam aqidah umat Islam
4- Al-Quran menyebut Masjid al-Aqsa dengan sifatnya yang bermaksud: “Yang sudah Kami berkati sekelilingnya” yang menggambarkan keberkatan yang mengelilingi dan melimpah ke atas masjid itu.
Masjid Qiblatain di Madinah ialah saksi hidup terhadap peristiwa perpindahan kiblat |
Masjid
al-Aqsa juga adalah tempat para anbiya dilahirkan, berdakwah dan
dikuburkan sehingga Imam Syafi’e (yang dilahirkan di Gaza) pernah
berkata pada suatu ketika dahulu, “Saya sangat suka beriktikaf di
Masjid al-Aqsa ini lebih daripada mana-mana sekalipun.” Ketika
ditanyakan alasannya, beliau menjawab, “Di sinilah tempat berkumpul dan
dikuburkannya para Nabi.”
Al-Aqsa
adalah milik umat Islam secara keseluruhannya. Ianya bukan sekadar isu
bangsa Palestin atau bangsa Arab semata-mata. Adalah menjadi kewajipan
bagi setiap kita untuk menyumbang terhadap apa jua cara dan usaha untuk
membebaskan Masjid al-Aqsa daripada terus dinodai kesuciannya oleh
Yahudi dan Zionis pada ketika ini.
Solahuddin
adalah bukti dan saksi bahawa isu perdana ini adalah milik dan
tanggung-jawab kita bersama. Beliau telah menghabiskan keseluruhan
hayatnya berkorbat dan berkeringat sehingga pembebasan al Aqsa daripada
Salib menjadi kenyataan.
Mari kita lihat kembali kisah pembebasan Baitul Maqdis oleh Solahuddin al-Ayyubi ke atas tentera Salib :
Pada
Jumaat, 27 Rejab 583 Hijrah yang bertepatan hari Israk dan Mikraj,
Sultan Salahuddin al-Ayyubi memasuki kota Baitul Maqdis. Ibn Shaddad
menulis: “Itulah kejayaan bagi segala kejayaan. Satu perhimpunan besar
yang terdiri daripada para pembesar, ahli peniaga, alim ulama dan orang
ramai berhimpun pada saat yang mengembirakan itu. Ramai yang
mengucapkan tahniah kepada Sultan Solahuddin dan teriakan ‘Allahu
Akbar’ serta kalimah ‘La Ilahaillallah’ bergema gagah di angkasa.
Setelah
90 tahun berlalu tanpa Jumaat sepanjang pemerintahan kristian Salib,
sembahyang Jumaat sekali lagi didirikan di Baitul Maqdis. Salib yang
berkerlipan di atas kubah Masjid al-Aqsa diruntuhkan. Sesungguhnya
suasana ketika itu sukar dibayangkan, tetapi rahmat dan pertolongan
Allah SWT dapat disaksikan di setiap tempat pada hari berkenaan. Mimbar
istimewa yang yang dibina di bawah arahan Nuruddin al-Zanki, 20 tahun
sebelum pembebasan Baitul Maqdis telah dibawa dari Halab, Syria dan
didirikan di dalam Masjid al-Aqsa.”
Oleh : Dr Zainur Rashid Zainuddin
Oleh : Dr Zainur Rashid Zainuddin
Tiada ulasan:
Catat Ulasan