Aqidah para ahli-sunnah terhadap Zat Allah Ta’ala yang Maha Suci, ialah bahawa Allah Tuhan yang Esa tiada sekutu bagiNya. Dia Qadim (lama) tiada awal bagi wujudNya, dan WujudNya pula terus-menerus tiada akhir bagiNya. Dia Kekal tiada luput sama sekali, Dia tetap bersifat agung dan sifat keagunganNya akan berterusan, tiada akan musnah atau terputus dengan terluputnya berbagai-bagai abad, atau berlalunya bermacam-macam waktu.
Bahkan
Dialah Allah yang Awal dan yang Akhir, yang Lahir dan yang Batin dan
Dialah Maha Mengetahui akan segala sesuatu. Tuhan Allah bukanlah semacam
jisim (rupa) yang dapat digambarkan. Dia tiada menyamai apa pun yang
maujud (ada), begitu pula yang maujud itu tiada boleh menyerupaiNya.
Dia tiada dilingkari oleh seluruh penjuru dan arah. Dia tiada pula
bertempat, samada dalam lapisan-lapisan bumi atau langit, malah Dia
beristiwa’ (memerintah) di atas Arasy mengikut keadaan yang Dia telah
firmankan, atau dengan makna yang Dia kehendaki. Dia berada di atas
Arasy dan langit, malah di atas segala sesuatu hingga ke batasan bumi.
KetinggianNya tiada menjadikanNya lebih dekat kepada Arasy dan langit,
sebagaimana semua itu juga tiada menambahkanNya jauh dari bumi dan
tanah. Bahkan Allah tetap Maha Tinggi darjatNya dari Arasy dan langit,
sebagaimana Dia juga maha Tinggi darjatNya dari bumi dan tanah.
Walau bagaimanapun, Dia tetap dekat kepada yang maujud, dan lebih dekat
kepada hambaNya dari urat leher hamba itu sendiri. DekatNya kepada
hambaNya tidak serupa dengan dekatnya jisim kepada manusia, begitu juga
dengan ZatNya yang tiada serupa dengan zat jisim manusia. Dia tiada
bertempat di sesuatu benda, demikian pula benda tiada bertempat pada
ZatNya. Maha Suci Allah dari dilingkari oleh sesuatu tempat, sebagaimana
Maha SuciNya Dia dari dibatasi oleh sesuatu zaman. Bahkan Dia telah Ada
sebelum terciptanya masa dan tempat lagi, dan adaNya Dia sekarang
adalah sama seperti keadaan sebelumnya juga.
Di dalam ZatNya, Dia telah dibuktikan kewujudanNya oleh akal fikiran,
dan ZatNya dapat dilihat oleh pandangan nanti di kemudian hari di tempat
tinggal yang abadi (syurga). Hal itu merupakan suatu nikmat dari Allah
dan belas kasihanNya untuk orang-orang yang berbakti kepadaNya, dan
sebagai penyempurnaan kenikmatan daripadaNya ialah pengurniaanNya untuk
melihat wajahNya yang Maha Mulia.
Dan
bahawasanya Allah Ta’ala itu Maha Hidup, Maha Berkuasa, Maha tinggi dan
Maha Memaksa, tiada didatangi kecuaian atau kelemahan, tiada dihinggapi
kelalaian atau ketiduran dan tiada terkena kehancuran atau kematian.
Dialah satu-satunya yang menjadikan dan menciptakan, satu-satunya yang
mengadakan dan membentuk Dialah Maha mengetahui akan segala sesuatu yang
telah diketahui, ilmuNya meliputi segala apa saja yang berlaku di dalam
dasar bumi hingga ke atas langit, tiada sesuatu pun yang terlepas dari
ilmuNya sekalaipun seberat atom, samada di dalam bumi atau di pucuk
langit.
Bahkan Dia Mengetahui gerak-geri seekor semut yang hitam di atas batu
yang licin di malam hari yang gelap-gelita. Dia Mengetahui juga gerakan
sebutir debu di tengah-tengah cakerawala ini. Dia Mengetahui yang
rahasia dan yang tersembunyi. Dia dapat menyingkap akan perkara-perkara
yang terlintas di dalam diri dan gerak-geri hati dan segala rahsia yang
disembunyikan; iaitu dengan ilmuNya yang Qadim Azali yang sentiasa Dia
masih bersifat dengannya sejak di dalam Azalil-Aazal.
Dan
bahawasanya Allah Ta’ala itu Maha menghendaki ke atas semua yang
dijadikanNya, dan Maha Pengatur terhadap segala yang diciptakanNya.
Tiada boleh berlaku sesuatu pun dalam kerajaanNya atau kekuasaanNya,
melainkan dengan ketentuanNya dan kudratNya, dengan hikmatNya dan
kemahuanNya. Apa yang Dia kehendaki akan berlaku, dan apa yang Dia tiada
menghendaki tidak akan berlaku. Tidak akan ada yang dapat menentang
perintahNya, dan tidak akan ada sesiapa yang dapat menolak terhadap
hukumNya.
Dan
bahawasanya Allah Ta’ala itu Maha Mendengar dan Maha Melihat. Tiada
satu pun yang bakal terhalang dari pendengaranNya sesuatu yang terdengar
sekalipun yang amat samar, dan tiada satu pun yang bakal tertabir dari
pemandanganNya sesuatu yang terlibat sekalipun yang amat halus.
PendengaranNya tidak akan terhalang kerana jauh, dan pemandanganNya
tidak akan tertutup kerana gelap. PendengaranNya dan pemandanganNya
tiada menyerupai pendengaran dan pemandangan makhlukNya, sebagaimana
ZatNya juga tiada menyerupai zat makhlukNya.
Dan
bahwasanya Allah Ta’ala itu Maha Berkata-kata, Maha Memerintah, Maha
Melarang, Maha Mengingatkan dan Mengancam, dan bahawasanya al-Quran,
Taurat, Injil dan Zabur itu adalah kitab-kitabNya yang diturunkan ke
atas para RasulNya alaihimus-salam membawa percakapanNya yang merupakan
sifat bagi ZatNya dan bukanlah sifat bagi mahklukNya. Dan sesungguhnya
al-Quran itu adalah Kalamullah yang bukan makhluk (diciptakan) sehingga
ia boleh binasa, dan bukan pula sifat bagi makhlukNya sehingga ia boleh
punah.
Dan
bahwasanya Allah Ta’ala itu Maha Esa, tiada sesuatu yang ada selainNya,
bersifat Hadis (baru) yang terjadi dengan perbuatanNya, yang menerima
dari keadilanNya dalam rupa yang paling sempurna, paling lengkap dan
paling adil.
Dan
bahawasanya Allah Ta'ala itu Maha Bijaksana dalam segala perbuatanNya,
Maha Adil dalam segala keputusanNya. Dan segala sesuatu selain Allah
dari bangsa manusia, jin, malaikat, langit, bumi, binatang,
tumbuh-tumbuhan, benda-benda padat yang dapat dilihat atau dapat
dirasakan, semuanya itu adalah Hadis (baru) yang dicipta oleh Tuhan
dengan kekuasaanNya daripada tidak ada menjadi ada. Dan dijadikanNya
pula dalam bentuk yang paling sempurna, yang pada asalnya tidak ada,
sebab yang ada di dalam azal itu hanya Zat Allah Subhanahu wa Ta’ala
saja dan selainnya tidak ada bersamaNya. Maka Allah telah menjadikan
makhluk sesudah itu, sebagai tanda kekuasaanNya dan untuk merealisasikan
apa yang terdahulu dari kemahuanNya, dan apa yang ditentukan di dalam
azal dari kalimatNya, bukan kerana Dia berhajat penciptaan itu atau
memerlukannya. Bila Allah berkehendakkan untuk menjadikan atau
menciptakan atau membebankan, bukanlah itu merupakan suatu kewajiban ke
atasNya.
Begitu
pula bila Dia memberikan nikmat dan membuat kebaikan, bukanlah juga
disebabkan suatu kemestian atasNya. Hanya bagiNyalah segala keutamaan
dan kebaikan, kenikmatan dan kekurniaan.
Dan
bahwasanya Allah azzawajalla itu memberi pahala kepada hamba-hambanya
yang beriman ke atas segala ketaatnya, ialah sebab kemurahatian dan
janjiNya bukan sebab kewajiban atasNya. Kerana tidak wajib atas Allah
sesuatupun terhadap manusia, dan tiada tergambar dariNya sesuatu
kezaliman pun. Begitu pula tidak wajib atas Allah satu hak pun kepada
manusia, melainkan hak Allah yang merupakan ketaatan menjadi wajib
mutlak atas manusia.
Dan
kewajiban itu ditentukan setelah peneriamaanya dari para NabiNya
alaihimus-salam, dan bukan dengan secara akal-fikiran belaka. Untuk
urusan ini, Allah telah mengirimkan para Rasul kepada mereka dan telah
melengkapkannya dengan berbagai-bagai mukjizat yang nyata. Para Rasul
itu telah pun menyampaikan perintah dan larangan
Allah serta janji dan ancamanNya. Maka dengan itu wajiblah atas makhluk
membenarkan apa yang mereka membawanya.
Dan
bahwasanya Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mengutus nabi yang ummi
(tidak pandai tulis-baca) dari keturunan Quraish, iaitu Muhammad s.a.w.
Perutusan Muhammad itu kepada sekalian bangsa Arab dan Ajam, jin dan
manusia, dan dengan perutusannya, maka berakhirlah semua perutusan para Rasul dan para Nabi. Bagindalah menjadi penyudah sekalian
para Rasul, pembawa berita yang menggembirakan dan yang menakutkan dan
penyeru kepada jalan Allah dengan izinNya, dan sebagai pelita yang
memberikan cahayaNya. Allah menurunkan ke atas baginda kitabNya yang
penuh hikmat yang memberikan penerangan tentang agamaNya yang lurus dan
menunjukkan kejalan Shirathil-Mustaqim (jalan yang betul). Allah telah mewajibkan ke atas semua makhluk, agar mempercayai baginda dengan apa yang diberitakannya.
Dan
bahawasanya Hari Kiamat itu pasti akan tiba juga, tiada boleh diragukan
lagi, dan bahawasanya pada hari itu Allah Subhanahu wa Ta’ala akan
membangunkan segala sesuatu yang telah mati, serta mereka akan kembali
hidup semula seperti keadaan mereka sebelum itu.
Dan
bahawasanya Allah Ta’ala telah menciptakan syurga yang disediakan
sebagai tempat tinggal yang kekal bagi orang-orang yang dikasihiNya, dan
mereka itu nanti akan diberikan kemuliaan dengan kurnia yang terbesar,
iaitu melihat wajahNya yang Maha Mulia itu. Dan Allah Subhanahu wa
Ta’ala telah mencipta nereka pula yang disediakan sebagai tempat tinggal
yang kekal bagi orang-orang yang mengkufuriNya, dan menentang
keterangan-keteranganNya, tiada mempercayai kitab-kitabNya dan para
RasulNya, dan mereka itu nanti akan terhalang dari dapat melihat wajah
Allah Subhanahu wa Ta’ala.
(Sampai di sini saja petikan dari huraian kata-kata Imam Ghazali. Berikutnya pula adalah petikan dari kitab “al-Ibanah” oleh Imam Ash’ari)
Seterusnya
hendaklah kita tidak menghukumkan kafir seseorang pun dari ahli kiblat
(orang Islam), kerana sesuatu dosa yang dilakukannya seperti zina,
mencuri, meminum arak, dan hendaklah kita tidak menentukan seseorang
dari ahli tauhid atau yang berpegang teguh dengan keimanan, tempatnya di
syurga atau neraka, melainkan sesiapa yang telah disaksikan oleh
Rasulullah s.a.w. sendiri tempatnya di syurga atau neraka. Sebaiknya
kita harus mengharapkan orang-orang yang berdosa itu untuk memasuki
syurga, sebagaimana kita rasa bimbang kalau-kalau mereka akan dimasukkan
ke dalam nereka untuk menerima azabNya.
Dan
hendaklah kita mengatakan, bahawasanya Allah Azzawajalla akan
mengeluarkan beberapa golongan dari neraka sesudah mereka itu hangus
terbakar, iaitu dengan syafaat Rasulullah s.a.w. sebagai membenarkan
riwayat-riwayat yang dijelaskan sendiri oleh Rasulullah. Dan haruslah
kita mempercayai berlakunya azab di dalam kubur, dan bahawasanya Allah
Azzawajalla akan mengumpulkan sekelian hamba-hambaNya di suatu tempat
perhentian (Mahshar) dan memperhitungkan amalan-amalan orang Mu’minin.
Dan
hendaklah kita mencintai para salaf yang dipilih oleh Allah Azzawajalla
menjadi sahabat-sahabat kepada Rasulullah s.a.w. Kita memuji-muji
mereka, sepertimana Allah telah memuji mereka, dan kita menjadi
pengikut-pengikut mereka sekelian.
Kita
harus mengatakan, bahwa Imam yang termulia sesudah Rasulullah s.a.w.
itu ialah Abu Bakar as-Siddiq r.a dan bahawa Allah s.w.t telah
memuliakan agama ini dengan beliau, dan membuktikan keunggulannya
terhadap kaum murtad. Abu Bakar telah ditunjuk oleh seluruh ummat
Muslimin untuk memegang kepemimpinan, sebagaimana beliau telah ditunjuk oleh Rasulullah s.a.w. untuk menjadi Imam sembahyang.
Oleh itu kaum Muslimin telah memanggilnya Khalifah Rasulullah. Sesudah
Abu Bakar, Umar Ibnul-Khattab r.a. pula menjadi Khalifah, dan sesudah
beliau Usman bin Affan r.a. pula Khalifah Usman r.a. telah dibunuh
secara zalim dan aniaya. Kemudian dari itu, Ali bin Abu Talib r.a
mengambil tempat Khalifah. Keempat-empat Khalifah ini adalah
pemimpin-pemimpin yang mengantikan tempat Rasulullah s.a.w. dan
kekhilafahannya samalah seperti khilafah kenabian.
Kita
harus menjejaki jalan sekelian para sahabat Rasulullah s.a.w. dan kita
tidak boleh mencampuri perselisihan-perselisihan yang timbul di antara
mereka.
Dalam
perkara-perkara yang kita perselisihkan pula, hendaklah kita kembali
kepada kitab Tuhan kita (al-Quran) dan sunnah Nabi kita (al-Hadith) dan
seterusnya kepada ijma’ kaum muslimin atau persepakatannya atau apa yang
diertikan dalam pengertian persepakatan itu. Kita tidak boleh
mengada-adakan sesuatu yang baru dalam agama Allah, iaitu dalam
urusan-urusan yang kita tiada diizinkan. Kita tidak boleh mengatakan
sesuatu terhadap Allah padahal kita tiada mengetahui.
Kita
harus berpendapat bahwa sedekah untuk kaum Muslimin yang meninggal
dunia itu baik sekali, demikian pula berdoa untuk mereka. Kita harus
mempercayai bahawa Allah akan menyampaikan manafaatnya kepada mereka
itu.
(*) Kita berkata pula bahawa para sholihin itu boleh dikhususkan oleh Allah dengan tanda-tanda (keramat) yang diperlihatkanNya bagi mereka sendiri.
(*) Dalam kitab al-Iqnak dan syarahnya dari kitab-kitab mazhab Hanbali berbunyi demikian:
Semua peribadatan yang dilakukan oleh seorang Muslim dengan maksud
pahalanya dihadiahkan kepada seorang Muslim lain yang hidup atau yang
sudah mati. Hukumnya adalah harus dan perbuatan itu akan mendatangkan
manafaat kepada orang yang dituju dan ia akan mendapat pahalanya,
sehingga untuk Rasulullah sekalipun boleh juga ditujukan amalan serupa
itu: iaitu dari ibadat yang berupakan tathauwu’ ataupun wajib yang boleh
digantikan oleh orang lain, misalnya haji, puasa nazar, atau yang tak
boleh digantikan seperti bersembahyang, berdoa, beristighfar,
bersedekah, memerdekakan hamba, menunaikan hutang, puasa dan begitu juga
membaca dan lain-lain lagi. Berkata Imam Ahmad: Orang mati itu sampai
kepadanya segala-gala yang ditujukan kepadanya dari amalan-amalan yang
baik kerana nas-nas yang warid mengenainya. Dan sebab kaum Muslimim
sentiasa berkumpul di setiap bandar membaca dan menghadiahkan pahala
kepada pembacaan itu kepada kaum keluarganya yang telah mati tanpa ditegah oleh orang banyak, maka bolehlah itu dianggap sebagai ijma’ juga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan