Ahad, Ogos 19
PENGERTIAN BERSUCI DAN HUKUM DAN SUJUD
PENGERTIAN BERSUCI
Firman Allah swt maksudnya, “Sesunguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubata dan yang suka menyucikan diri ” (Al Baqarah : 222)
Bersuci atau At Thaharah ialah suatu pekerjaan yang dilakukan bagi menghilangkan hadas atau najis yang ada di badan, pakaian atau tempat tinggal kita. Ia mesti dibersihan supaya kita boleh melakukan ibadah. Di dalam ajaran Islam bersuci adalah sesuatu yang WAJIB. Sebahagian dari bersuci adalah berwuduk, mandi dan membersihkan najis dari badan.
JENIS-JENIS BERSUCI
Bersuci dari hadas kecil. Apabila kita berada dalam keadaan begini kita dilarang dari mengerjakan sembahyang dan menyentuh Al Quran. Cara untuk menyucikan ialah dengan mengamil wuduk ataupun bertayammum.
Bersuci dari hadas besar. Mereka yang berjimak, haid dan nifas adalah termasuk di dalam golongan ini. Cara bersuci daripadanya ialah dengan mandi junub. Perkara yang ditegah dari melakukannya seperti sembahyang, puasa, menunaikan haji, iktikaf di masjid dan menyentuh atau membaca Al Quran.
Beristinjak. Ia bertujuan bagi menghilangkan najis yang keluar dari dua saluran iaitu qubul dan dubur.
PENGERTIAN HUKUM
Hukum adalah (إِثْبَاتُ أَمْرٍ لأَمْرٍ أَوْ نَفْيُهُ عَنْهُ) menetapkan suatu bagi suatu atau menafikan daripadanya, seperti kita menetapka putih pada kain atau kita menafikan putih pada arang.
Bahagian hukum Pada umumnya hukum terbahagi tiga:
Hukum syarak ialah undang-undang yang diturunkan oleh Allah kepada manusia melalui para rasul seperti wajib sembahyang lima waktu, haram melakukan zina dan lainnya.
Hukum akal ialah ketetapan yang didapati melalui akal seperti satu separuh daripada dua dan lainnya.
Hukum adat ialah ketetapan yang didapati melalui percubaan dan kebiasan seperti api boleh membakar dan lainnya.
Hukum akal terbahagi tiga
Wajib itu barang yang tidak boleh diterima pada akal tiadanya.
Mustahil itu barang yang tidak boleh diterima pada akal adanya.
Harus itu barang yang boleh diterima pada akal adanya dan tiadanya.
Hukum syarak terbahagi lima.
Wajib: Iaitu barang yang diberi pahala memperbuatnya dan diseksa apabila ditingalkannya, sama maknanya dengan fardu. Contuhnya sembahayang Fardu, puasa ramadan dan zakat.
Wajib terbahagi dua:
Wajib aini: iaitu wajib yang dituntut oleh syarak atas tiap-tiap mukalaf memperbuatnya. dipangil juga fardu ain. Contohnya sembahayang yang lima dan puasa ramadan.
Wajib kifayah: iaitu wajib yang memada dilakukan sebahagian mukalaf. Dipangil juga fardu kifayah. Contuhnya jihad, menjadi kadi, mengeluarkan fatwah, dan lainnya.
Sunat: iaitu pekara yang diberi pahala memperbuatnya dan tidak diseksa meningalkannya. Dipangil juga mandub, sunat, mustahab, tatawuk, dan naflu.
Sunat terbahagi dua
Sunat Muakad: iaitu amalan yang tekun dilakukan oleh Rasulullah. Seperti sembahyang dua rakaad sebelum subuhز
Sunat tidak muakad: iaitu amalan yang tidak tekun dilakukan oleh Rasulullah. Seperti sembahyang empat rakaad sebelum asar dan sedekah.
Haram: iaitu pekara yang diseksa apabila diperbuat dan diberi pahala apabila ditingalnya. haram adalah lawan bagi wajib. Seperti zina, makan riba, dan meningal sembahyang.
Harus: iaitu pekara yang diberi pahala memperbuatnya dan tidak disiksa meningalnya. Seperti makan, menqasar sembahyang ketika musafir dan menjamaknya.
Makruh: barang yang diberi pahala kerana meningalkannya dan tidak diseksa kerana melakukannya Seperti makan bawang mentah dan meningalkan bersugi ketika hendak sembahyang.
Hukum ada empat bahagian:
Hukum wad’e
Hukum wad’e ialah beberapa pekara yang berhubung dengan bahagian hukum sya’rak maka tiap-tiap satu bahagian hukum wada’ terkandong didalam tiap-tiap satu bahagian hukum sya’rak.
Hukum wad’e terbahagi lima.
Sebab: Pekara yang lazim adanya jadi lazim ada pekara yang lain dan lazim tiadanya jadi lazim tiada pekara yang lain, seperti berlaku gelincir matahari menjadi sebab masok waktu zuhur, yakni apabila gelincir matahari melazimkan masuk waktu zuhur.
Syarat: Pekara yang lazim tiadanya, tiada pekara yang lain dan tidak lazim adanya, diperoleh pekara yang lain, seperti haul (lalu masa setahun) menjadi syarat wajib zakat maka tiada haul, tida wajib zakat dan tidak semesti ada haul mewajibkan zakat.
Manik (yang menegah): iaitu pekara yang lazim adanya, tiada yang lain dan tidak lazim tiadanya, ada pekara yang lain seperti haidh menjadi manik (pekara yang menegah) bagi wajib sembahyang maka lazim ada haidh tidak wajib sembahayang dan tidak lazim (tidak semesti) tiada haidh wajib sembahayang.
Sah: iaitu pekara yang bergantong dengan lulus seperti sembahyang itu sah dengan makna lulus.
Batal: iaitu tidak lulus atau tidak terjadi, seperti sembahyang itu batal dengan makna tidak terjadi atau tidak tidak lulus.
PENGERTIAN SUJUD
Muslim sujud ketika solat
Sajdah (bahasa Arab: ُسجدة), IPA: /sæʤədæh/ atau sujūd (bahasa Arab: سُجود, IPA: /sʊʤʊːdə/) merupakan perkataan Arab yang boleh disama ertikan dengan perbuatan meletakkan dahi, hidung, kedua-dua telapak tangan, kedua-dua lutut dan kedua-dua perut anak jari-jari kaki pada keadaan serentak di lantai dengan tujuan tertentu kerana Allah pada waktu dan masa-masa tertentu. Ketika sujud, Muslim dikehendaki membaca bacaan tertentu dalam perbuatannya itu.
Takrifan sujud ini boleh ini boleh disejajarkan dengan kewajipan bersujud yang telah diperintahkan Allah dan RasulNya. Sabda Muhammad Rasullullah yang bermaksud:
Aku diperintah (oleh Allah) bahawa aku sujud di atas tujuh anggota, di atas dahi dan diisyarat dengan tangannya di atas hidungnya,dan dua tangan dan dua lutut dan perut-perut anak jari dua kaki. (Hadis Muttafaqun Alaih)
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan