KISAH KOTA MANUSIA, RAJANYA ADALAH ROH
Ketika Allah menciptakan khalifahNya, Dia juga mendirikan sebuah kota baginya ,
di mana Sang khalifah itu boleh tinggal bersama rakyat jelatanya dan pegawai
pemeritahannya. Dia menamai kota itu Manusia.Ketika Allah menyiapkan
pembangunan kota itu, Dia berikan tempat khususditengah-tengahnya kepada
khalifahnya yang dinamakan Hati. Ada cakap cakap angin mengatakan
adakah khalifah betul-betul menetap di kota ini atau hanya menggunakannya
sebagai pusat pentadbirannya. Apakah ia merupakan ruangan singahsana atau balai
istana atau hanya tempat bersuara, tidaklah penting.Allah mendirikan
kota dari bahan –bahan yang terdiri dari tanah, air, api dan angin.
Pemimpin utama menyatakan dalam riwayat yang bernama firman Tuhan yang
bermaksud:Langit dan bumi yang kuciptakan tak dapat meliputinya, namun hati
hamba Ku yang beriman meliputimya.Manakala pemimpin kita Rasulullah juga
bersabda yang bermaksud:Allah tidak memandang pada rupa parasmu atau
perbuatan mu, tetapi hati mu.Allah selalu mengingati, memerhatikan dan
mecermati nya setiap saaatDia yang meciptakan wakilnya, sudah pasti
memerhatikan wakilnya itu, apa yang dibuatnya terhadap amanat yang telah
diserahkannya.Allah mecipatkan roh sebagai khalifahnya atas tubuh, jadi Allah
membuat roh bertanggungjawab terhadap tubuh. Ingat lah firman Allah yang
bermaksud:… Kerana sesunggugguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang
buta ialah hati di dalam dadaManusia yang mengembara di seluruh pelosok
dunia ini. Dalam kesempatan hidup mereka , mereka dapat melihat dengan
jelas. Mereka melihat yang hidup dan yang mati, yang dibangunkan dan yang
dihancurkan. Mereka punya mata untuk melihat, punya telinga untuk mendengar,
jadi tidak mahu mengambil iktibar dari apa yang dilihat dan didenganya. Jika
mereka lalai, itu kerana mereka buta.Pemimpin Rasulullah bersabda:Ada
sekerat daging dalam tubuh manusia. Jika bersih ia dan baik , nescaya seluruh
tubuh akan menjadi baik. Jika sekerat daging itu rusak, niscaya tubuh akan
rusak. Sekerat daging itu adalah hati.Hati merupakan istana khalifah Allah,
tempat meyimpan rahsia, ia merupakan peti besi tempat menyimpan catitan rahsia,
hukum dan titah sang khalifah.Ingat jika sang pemimpin kota baik, niscaya
rakyat jelata pun baik, jika sang pemimpin ini tersesat, para sahabat dan
rakyatnya juga tersesat.Ketika Allah menajdikan roh manusia
sebagai pemimpin utama kota manusia. Dia mengajar tentang perangai,
perilaku dan fikiran para penduduk kota itu. Jadi, kerana ia memahami
rakyatnya, maka rakyatnya menghormatinya, percaya kepadanya dan rela
membelanya. Jika khalifah Allah ini, tidak setia dan khianati amanatnya, niscaya
penduduknya akan rusak dan juga tidak setia kepadanya. Di pihak lain jika ia
bertaqwa dan memuliakan yang memberikan kepadanya kekuasaan, maka para sahabat
dan rakyat akan mempercayai dan menghormatinya.Jadi perhatikan diri anda
sendiri. Jika anda bertaqwa, adil dan baik, maka roh anda pun akan jadi
demikian jua. Anda sebagaimana roh anda.Orang melihat begitu banyak hal dalam
dirinya tanpa menyedari mengapa semua itu ada. Siapakah semuanya itu terjadi
sejak permulaaan atau terjadi sesudahnya atau akan tetap seperti itu jua pada
bila- bila. Sebab orang tidak mengetahui kerahsiaaan
pemerintahan Allah di dalam hati atau bagaimana melindungi sekerat daging
kecil yang bernama hati tadi. Jika salah langkah boleh merusakan kita
semua.Allah mendirikan menara di tanah tinggi di kota manusia. Dia
membangunkannya dengan bahan-bahan yang terpilih, merancangnya untuk mengawasi
seluruh kota dan meyebutnya dengan nama fikiran.Dia juga membuka
jendela besar di puncaknya tersebut untuk menikmati empat sudut kota dan
menamainya mata, telinga, mulut dan hidung.Di bahagian tengah menara pula, Dia
membangunkan sebuah ruang untuk mneyimpan khazanah khayalan dan dalamnya
tersimpan perbendaharaan yang tersusun sempurna.Para pemimpin panca indera ini,
dapat manfaatkan ruang maklumat ini untuk kemudiannya menambah akan data-data
baru kepadanya. Mimpi dalam tidur pun berasal dari ruang ini. Di sini
juga, semua kekayaan dari kutipan cukai dikumpulkan oleh para pemungut
cukai di dalam kota manusia, di mana hasil wang dipisahkan berdasarkan halal
dan yang haram.Allah juga membangunkan ruang lain di dalam menara fikiran itu
ia dinamai ruangakal. Barang-barang di dalam ruang itu berasal dari
dari ruang khayalan. Di sini barang-barang ditimbang dan diukur. Di mana
apa-apa yang benar yang disimpan dalam ruang, manakala yang salah dikembalikan
pada ruang pertama tadi.Pada sebuah sudut fikiran, dibangunkan pula ruang
lain , tempat menyimpan kenangan. Penjaga kenangan ini adalah seorang
penjawat yang bernama akal.Ada kawasan lain, di dalam kota manusia yang
dijadikan tempat tinggal yang bernama nafsu, sang puteri
mahkota khalifah Allah. Tempat ini dikenal sebagai mementingkan diri
sendiri. Disinilah terdapat berbagai pertentangan, di sini juga tersimpan
perintah Allah maupun laranganNya. Pada malam agung tertentu, Perintah yang
Maha Agung diturunkan di sini. Tempat itu, dilindungi sendiri oleh Allah,sebab
ia berada dibawah tempat pijak, tempat kakinya yang suci berpijak
iaitu roh.(khalifah Allah) yang berada di bawah dan dilindungi oleh
singgahsanaNya .Mengikut Imam Al Ghazali , beliau berkata:Manusia adalah anak
yang ayahnya adala roh dan ibunya adalah jiwa. Dia berpendapat bahawa
Tuhan menjaga roh pada pada tingkatan tertinggi di bawah singgasanahNya
dan ibu kita, jiwa pada tingkatan lebih rendah di bawah kakinya. Jadi Dia
adalah Tuhan kedua orang tua kita, Dia lah Tuhan raga, roh dan jiwa. Kaum sufi
mengetahui bahawa semua ucapan dan perbuatan jiwa,benar atau salah telah
ditakdirkan oleh Tuhan. Satu-satunya bahagian manusia yang tak
terkena tempias takdir ialah roh, yang mereka mengikutinya pada masa-masa
hadapan.Sebenarnya manusia memiliki tiga jenis jiwa iaitu jiwa
tumbuhan yang dikelompokkan dalamnya benda-benda mati. Jenis kedua ialah
jiwa haiwani, yang di dalamya dikelompokkan golongan haiwan, jenis ketiga
ialah jiwa rasional, yang di dalamnya di bezakan dari kedua-dua makhluk
sebelumnya. Dengan dikaitkan dengan manusia. Dengan jiwa yang ketiga tadi
manusia menjadi lebih unggul dari malaikat.Seterusnya dalam kerajaan manusia,
Allah mencipatakan kekuatan lain yang sifatnya selalu memberontak dan ingin
merebut kuasa roh dan akal. Ia dinamakan sebagai hawa nafsu dan menteri
kanannya bernama syahwat.Suatu hari, syahwat menyamar dalam pasukan
kerajaan manusia, berjalan-jalan di sebahagian taman indah. Tanpa sengaja, dia
bertemu dengan nafs, iaitu isteri tersayang sang khalifah, Kemudian saling
berpandangan dan syahwat mula jatuh cinta kepada nafs, Untuk bersatu dengannya,
syahwat telah mengerjakan berbagai helah licik, Dia menggunakan cara rayuan,
bersolek , memberi hadiah indah-indah apa-apa yang dimilikinya. Utusannya yang
bernama angan-angan dan dutanya yang bernama terpedaya pun kehilir kehulu di
antara kedua-duanya sehingga sang isteri khalifah tadi pun jatuh cinta kepada
syahwat. Sayangnya,khalifah sendiri tidak menyedarinya. Tetapi, akal
mengetahuinya keadaan ini, coba menutup sebelah mata dan menyembunyikannya agar
sang khalifah tidak menaruh curiga.Bahkan dalam keadaan tertentu, nafs atau
jiwa telah pun di bawah pengaruh nafsu dan syahwat begitu mencengkam.
Meskipun roh mengetahui bahaya godaaan jiwa yang selalu memerintahkan kepada
kejahatan. Manusia tetap berada pada keadaan yang amat sulit. Manusia tadi,
terombang ambing di antara dua buah pengaruh yang kuat, roh menyerunya ke arah
kebaikan, tetapi jiwa selalu terus menerus menyeru kepada kejahatan ,Tetapi
semua dugaan ini telah diizinkan Allah. Sebagaimana firmannya bermaksud dalam
surah al-syamas:91. Bermaksud:Dan jiwa serta penyermpurnaannya , maka Allah
mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kepada kefasikan dan ketaqwaan.Manusia
yang selalu mmentingkan diri sendiri dan kepada jiwa ia terpengaruh kepada
hasutan, kepada kejahatan. Jika ia tergoda, hilanglah kesuciannya.
Semuanya datang dari sisi Allah, Di mana Ia menjadikan jiwa yang selalu menyeru
kepada kearah kejahatan dan Dia pula yang menjadikan sikap ego manusia yang
condong kepada kejahatan dan kabaikan, siling berganti. Ketika jiwa berfikir,
merenung dan insaf, ia menjadi murni dan normal kembali. Kemudian jiwa ini
disebut dengan jiwa yang tenang.Meskipun Allah telah mencipatkan khalifahnya
dengan sifat-sifat yang sangat sempurna namun Dia tetap memandangnya lemah, tak
berdaya dan papa kedana. Allah ingin agar khalifahNya menyedari bahawa
khalifahnya akan menemui kekuatan hanya dengan pertololongan dan sokongan padu
Tuhannya. Dia menciptakan halangan dan dugaan-dugaan yang kuat baginya itu
untuk mehghalangi kepada kesedaran. Ini lah rahsia dua kemungkinan yang saling
berlawanan bagi diri manusia tadi.Roh dan nafsu adalah suami isteri yang sah. Jika
sang suami memanggil isterinya, namun isterinya tidak menyahut, orang akan
berkata, mengapa isterinya tidak datang kepada mu. Maka si suami bertanya
kepada pembantu yang dikasihinya iaitu akal, mengapa isterinya bersikap diam,
Akal mengatakan kepada tuannya, hai tuanku yang baik hati, engkau menyeru yang
kedudukannya adalah setara dengan kekdudukanmu sendiri, yang mempunyai wilayah
pemeritahannya sendiri, dengan kekuatan dan berada di bawah perintah Yang Maha
Kuasa juga. Dia disebut sebagai nafsu duniawi, jiwa ini selalu menyeru ke arah
kejahatan. Tidaklah begitu mudah untuk menaklukinya.Roh megirimkan sepucuk
surat kepada isterinya melalui penasihat kananya, yang mejelaskan perasaanya
kepadanya. Namun nafsu telah menangkap dan memenjarakan utusan roh. Akal
sebagai penasihat kanan roh, telah ditakluki di bawah tekanan nafsu .Ketika
akal kini di bawah pengaruh nafsu, telah diizinkan kembali ke tuannya roh, dia
telah menyampaikan pesanan bahawa dia bukan sahaja kehilangan isterinya malah
telah banyak juga pegawai-pegawainya dan pasukannya telah berpihak kepada
isterinya. Hanya segelintir sahaja yang tetap setia kepadanya.Fikiran telah
memberitahu kepada roh bahawa musuhnya telah mamasuki halaman istana, telah
siap siaga menghancurkan pemerintahannya, merebut tahta kerajaan dan mengambil
alihnya. Akal telah memberitahu tugas sucinya adalah untuk memperingatkan
kepada roh sebelum mereka berdua binasa.Kini, dengan peringatan dari akal, roh
mengetahui bahawa dia telah dilumpuhkan, Dia sudah tak berdaya dan kini pasrah
diri kepada Tuhannya pemilik segala sesuatu. Kini Roh sudah mengetahui, dia
sudah tidak dapat menyelamatkan dirinya sendiri. Kini dia tahu di saat cemas
beginilah apa erti makna Tuhan kepadanya yang maha perkasa.Ketika khalifah
Allah yang bernama roh mengadap junjung kasih kepada Tuhannya untuk meiminta
pertolongan.Tuhan telah menjadi perantara antara roh dan nafsu. Kemudian nafsu
menahan dirinya dan tidak lagi melakukan penguasaan menyeluruh atas kerajaan
manusia tadi.Menyahuti dan meghormati akan kekuasaan Tuhan, maka roh dan nafsu
menundukkan kepala mereka dalam ketaatan, puas dengan keridhaan Allah
sebagaimana Firman Allah berbunyi: dalam surah Al- fajar:27-30, yang bermaksud:Hai
jiwa yang tenang (Muthamainnah), kembalilah kepada Ku, dengan hati yang puas
lagi diredhai, maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hambaku Ku dan masuklah ke
dalam syurga KuKini perbezaan antara kedua-duanya telah lenyap. Mereka
akhirnya bersatu kembali.Tuhan menamai jiwa yang tenan sebab pada diri
nafsu telah menyedari potensi dan kemampuan yang sebenarnya. Jika ia
tergoda oleh kejahatan, ia menentang kodratnya sendiri, seperti dalam, firman
Allah surah an nisa:78 yang bermaksud:Semuanya dari sisi AllahJuga,
dalam surah al-isra’ :20, yang bermaksud:Kami berikan bantuan dari kemurahan
Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi.Ketika Dia memanggil
roh dan nafsu kepada diriNya sendiri dengan puas lagi diredhaiNYa, tersirat
bahawa kedua-duanya saling meridhai dan serasa. Ketika Dia megundang mereka
berdua ke syurgaNya, sebenarnya Dia mengundang mereka menuju keselamatan di
sebuah tempat yang damai, jauh dari tempat-tempat yang tidak diredhai
Tuhan. Ketika ia diminta datang ke dalam syurga bersama para hambaNya yang
dicintaiNYa, dimasukkanNya mereka ke dalam golongan orang yang taat patuh
kepada Nya dan telah mengikat kukuh hati mereka tunduk kepadaNya.Di dalam
kerajaan manusia, di bawah pemeritahan roh, khalifah Allah terdapat empat
golologan penduduk:1.
Mukmin
sejati yang mamatuhi hukum-hukum Tuhan mereka dan, mereka mampu melindungi diri
sendiri dari semua kejahatan1.
Golongan
kedua, mereka pada dasarnya beriman, namun terkadang tersasar berbuat maksiat1.
Golongan
ketiga, kumpulan munafik iaitu yang menampakkan keimanan padahal sebenarnya
mereka tidak beriman1.
Golongan
keempat . Golongan kafir yang memandang diri mereka sendiri sebagai TuhanInilah
kenyataan yang ada pada kerajaan manusia, di tengah-tengah berlakunya
kejahatan, rasa dengki, perang antara roh dan nafsu. Fikiran dan jiwa yang
selalu mengarahkan kepada kejahatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan